I slutten av november skrev i at Rolex hadde modernisert nettsidene sine, og nå har den sveitsiske giganten lansert en helt ny nettside også på Rolex.org som fokuserer på selskapets historie, verdier og filantropiske arbeid. Alt under slagordet «Perpetual Spirit» & «The Man Behind the Crown».
At de fleste selskaper forsøker å selge inn hvorfor nettopp de har bedre tradisjoner, mer historiske røtter og en mer unik arv enn konkurrenten er ingen nyhet. Gjerne krydret med en god dose flotte ord og floskler, ser vi stadig at denne markedsteknikken benyttes, helt fra de virkelige store «husene» til kickstarter-prosjektet med like mye historie å vise til som tyggis.
Enkelte merker har likevel langt mer å vise til enn andre, og Rolex må absolutt sies å være i denne kategorien. For enten man liker merket eller ikke, er imidlertid Rolex den ubestridte eneren, rent størrelsesmessig, blant verdens produsenter av eksklusive ur. Og selv om selskapet av mange uten inngående kjennskap (kun) regnes som en produsent av luksusklokker, har de en ganske solid arv å vise til innen produksjon av solide, robuste og pålitelige klokker. Og nettopp dette, samt historien rundt grunnlegger Hans Wilsdorf, er viet stor plass på den nye nettsiden Rolex.org.
Hele nettsiden fokuserer på de nevnte tingene, med et stort fokus på alt selskapet engasjerer seg i, utover salg av klokker. Rik bruk av video og bilder for å fremsnakke den innsatsen som gjøres på et filantropisk nivå, herunder støtte til kunst, kultur, utdannelse og også jordkloden og miljøet som sådan. Rolex Awards for Enterprise & Rolex Mentor and Protégé omtales bredt, og man kan virkelig få mye informasjon om selskapets arbeid om man dykker ned i materien. Morsomt sett med norske øyne er det også at flere norske ambassadører for merket omtales, herunder Erling Kagge og Rune Gjeldnes.
https://www.youtube.com/watch?v=vooDhbcZSYA
Nettsiden ble annonsert via den helt nyåpnede Twitter-kontoen til selskapet, hvor nettopp lanseringen av Rolex.org var første tweet noensinne.
Avsluttende tanker
Flere og flere selskaper fokuserer voldsomt på den innsatsen som gjøres utover å tjene penger, og Rolex er ikke noe unntak. Sånn sett er det lett å avfeie de nye nettsidene som «kun» en avansert reklameplakat, noe de forsåvidt er, men de tilføyer også en del informasjon og kontekst som jeg tror mange vil ha interesse av å ta en titt på. At man har valgt å skille ut dette fra hovednettsiden (på Rolex.com) virker også ganske fornuftig og oversiktlig. Som vanlig, får man nesten si, når Rolex gjør markedsmessige stunt, er det ikke spart på noe. Nettsidene er mettet med høykvalitets bilder- og filmer, alt for å skape en interaktiv opplevelse for brukeren. Verdt en titt om man har interesse for produsenten med kronen!
Du finner nettsidene på Rolex.org!
Grunnlegger og redaktør av Horae.no! Lidenskapelig interessert i armbåndsur og håndverket som ligger bak. Mangeårig klokkeentusiast, samler, jurymedlem i Watchstars og tidligere skribent for flere nettsider i kategorien livsstil og reise. Skriver nyheter, omtaler og kommer med sine meninger og innspill, med hovedfokus på det norske klokkemiljøet.