I starten av måneden skrev vi om den hittil nyeste utviklingen i «sagaen» om ventelister hos landets forhandlere. Her fremgikk det at stengte, ikke-eksisterende og søknadsbaserte ventelister var den nye standarden, og i dag har ventelistene blitt nasjonale nyheter!
Det er Verdens Gang (VG) som i dag publiserer en artikkel (VG+) hvor de belyser litt av temaene som vi tidligere har tatt opp her på Horae. VG har snakket med både Halvor Bjerke fra Urmaker Bjerke, samt Espen Saastad hos Saastad Ur, og det er tydelig at populariteten til enkelte modeller er større enn noen gang. Vi på Horae har også vært i kontakt med flere av landets forhandlere av spesielt Rolex, og det er tydelig at praksisen blant de er litt forskjellig. Noen fører ventelister som før, andre har kuttet de helt ut, mens noen igjen har innført søknadsbaserte ventelister eller et mer fokus på sine beste kunder.
I vår forrige artikkel drøftet vi litt rundt hva det å være «en god kunde» var, og hvilke kriterier som ble lagt til grunn av de butikkene som har begynt med søknadsbaserte ventelister. Ettersom Urmaker Bjerke er blant landets forhandlere som har startet å innhente søknader for å kunne kjøpe de mest populære modellene fra Rolex, Patek Philippe m.fl. er det interessant å se hva Halvor Bjerke svarer om nettopp dette i dagens intervju med VG.
Når det gjelder godkjenningen av klokker fra Rolex er det urmakerfortetningen selv som vurderer kunden, etter kriterier anbefalt fra Rolex-fabrikken i Sveits.
Vurderingen går blant annet ut på om du har interesse for merket, har kjøpt klokker hos Bjerke tidligere, og kan vise til en samling av klokker som du allerede har.
Ønsket er å prioritere lojale kunder, som har større interesse av klokken enn å spekulere i et raskt salg kort tid senere – Halvor Bjerke til VG
Sitatet ovenfor er kanskje det mest interessante i artikkelen, og viser at Rolex selv kanskje har en større rolle i dette enn man kanskje kunne forvente? Samtidig er ikke dette noe vi ser fra alle landets forhandlere, så om dette er faktiske retningslinjer eller mer råd fremstår som mer uklart. Som en digresjon kan vi nevnte at man fra Rolex USA, som er styrt på en ganske annen måte enn den europeiske delen av merket, har sett brev hvor man bla. oppfordrer butikkene til fokus på salg over disk fremfor via bestilling over nett/telefon. Her fremgår det tydelig at man ønsker at salgsprosessen skal være en del av helhetsopplevelsen, og er nok et tegn på de kravene man nå stiller for å øke prestisjen og eksklusiviteten enda mer.
For Patek Philippe beskrives søknadsprosessen som enda mer omfattende, hvor produsenten selv har en finger med i spillet og mottar søknadene direkte til Sveits for vurdering. Her bør man vise til en genuin interesse for merket, og gjerne allerede en samling klokker, før man får kjøpe de mest ettertraktede modellene. For mange utenfor klokkemiljøet vil det trolig virke som nært opptil regelrett galskap at man ikke får lov å bruke hundrevis av tusen på et armbåndsur, men slik har det altså blitt. Bjerke fremhever dog at de gjerne skulle levert klokker til alle, men at med interessen man opplever, er dette rett og slett ikke mulig med de leveransene de får fra de forskjellige fabrikkene.
Espen Saastad forklarer at de ikke gir gode kunder noen fordeler, men følger en normal venteliste slavisk. Unntaket er imidlertid de nye GMT-Master II med «pepsibezel», hvor også Saastad sier at han vil forsøke å prioritere kunder med en genuin interesse. Men alle andre modeller har en «normal venteliste». Dette viser at det blant landets forhandlere er forskjell på hvordan de har valgt å løse den enorme etterspørselen som har oppstått over de senere årene, med tilhørende prisgalopp på bruktmarkedet.
Tanker
Selv om forklaringene gir litt mer «kjøtt på beinet» når det kommer til vurderingen av hvem som er gode kunder eller ikke, så er det fortsatt mange spørsmål som fortsatt blir ubesvart. Sånn sett står mange av poengene fra forrige artikkel ved lag, men Bjerke bekrefter langt på vei at man forsøker å la entusiastene og de med en genuin interesse få komme først i køen. Det er i det minste positivt at det er slike kriterier man fokuserer på når man først har bestemt seg for å innføre slike søknadsbaserte lister. Så får man se hvorvidt man klarer å håndheve disse med noen grad av rettferdighet. Det er nok vanskeligere enn man kanskje tror?
Les hele artikkelen på nettsidene til VG!
Grunnlegger og redaktør av Horae.no! Lidenskapelig interessert i armbåndsur og håndverket som ligger bak. Mangeårig klokkeentusiast, samler, jurymedlem i Watchstars og tidligere skribent for flere nettsider i kategorien livsstil og reise. Skriver nyheter, omtaler og kommer med sine meninger og innspill, med hovedfokus på det norske klokkemiljøet.