fbpx

Verdt å lese: LVMH Buys Tiffany & Co.

Når man først starter å interessere seg for klokker av litt høyere pris- og kvalitetsklasse, er det nok mange som ikke umiddelbart har en god oversikt over hvordan de store konglomeratene faktisk er organiserte, og hvor mange merker som faktisk eies av kun en håndfull mektige grupper. Nå har giganten LVMH kjøpt kanskje verdens mest ikoniske juvelerkjede – Tiffany & Co.

En Patek Philippe Nautilus 5711 med Tiffany & Co.

LVMH (Moët Hennessy – Louis Vuitton SE) er et gigantisk fransk luksuskonglomerat som eier luksusmerker til en verdi langt de fleste av oss har vanskeligheter med å fordøye. Med merker i nær sagt alle luksuskategorier, herunder Christian Dior, Louis Vuitton og Dom Pérignon (bare for å nevne noen yderst få) hadde gruppen en omsetning på 46 milliader euro i 2018. De er altså en gigant langt utover de klokkemerkene de faktisk også eier, som inkluderer kjente merker som TAG Heuer, Bulgari, Zenith og Hublot m.fl. Nå har gruppen betalt 16.2 milliarder dollar i en ren kontanthandel av Tiffany & Co.


Og Tiffany & Co. på sin side er kanskje verdens mest ikoniske kjede av butikker innen klokker og smykker. For oss klokkeinteresserte er det nok et kjent faktum at man finner noen av de aller mest ettertraktede modellene fra eksempelvis Rolex og Patek Philippe med kjedens navn direkte på skiven, og sier noe om deres posisjon både mot produsenter og kunder, bygget opp gjennom mange mange år.

Hva skjer så da når LVMH, som eier konkurrerende klokkermerker, overtar? Hva vil det ha å si for kjedens videre strategi og ikoniske posisjon? Svært innsiktsfulle Joe Thompson fra HODINKEE har skrevet noen tanker.

Les hele artikkelen på HODINKEE!

I artiklene “Verdt et besøk / Verdt å lese” vil vi forsøke å peke deg som leser mot noen av de aller beste artiklene om klokker og klokkebransjen på internett. Dette er artikler eller nyheter som vi mener har den lille ekstra kvaliteten og ment for deg som ønsker å høyne egen kunnskap eller innsikt i den spennende klokkeverdenen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.




%d bloggere liker dette: