fbpx

Rolex, Oscar og film!

Få, om noen, klokkeprodusenter har en like bevisst (og like stort økonomisk) markedsføringsstrategi som Rolex. Som offisiell partner for Oscar-utdelingen er det derfor forståelig at de både i fjor og i år har fokusert på nettopp film og filmskapere som et ledd i sin markedsføring. Nå lanserer de tre nye “ambassadører” som alle er kjente filmskapere.

Skjermdump – Rolex.com

Rolex er kjent som er merke som har en særdeles bevisst markedsstrategi, både rent kommersielt og innen markedsføring. De er svært tungt inne som sponsor av store og “ærverdige” arrangementer innen tennis, golf og sprangridning, samtidig som de også sponser kultur innen flere sjangere.

Annonse

Siden i fjor har Rolex vært offisiell partner og sponsor av Oscar-utdelingen, noe som har resultert i et meget Rolex-inspirert “green room” for prisvinnere og utdelere både i fjor og i år. Ved fjorårets utdeling lanserte Rolex sin første reklamefilm hvor man fokuserte på klokkemerkets rolle i en rekke klassiske filmer. Dette inkluderte filmer fra storheter som Apocalypse Now, The Color of Money, Titanic og The Usual Suspects.

Fokuset på slagordene “Every Rolex tells a story” og “It doesn’t just tell time. It tells history” har vært naturlige følgesvenner til reklamefilmene, noe som også har resultert i en rekke kortere reklamefilmer hvor kjente personer forteller om sin historie, og Rolex-klokke.

Rolex maintains its ties with exceptional individuals and organizations, supporting the extraordinary accomplishments of those who are capable of challenging the world. Rolex supports the Academy of Motion Picture Arts and Sciences and its endeavours, both in its recognition of achievement and in preserving the history of film, in which Rolex is proud to have played a part.

En filmskaper som lenge har vært en av de mest kjente Rolex-ambassadørene er James Cameron. Regissøren, som også er svært kjent for sine ekspedisjoner under vann, har lenge vært assosiert med ulike modeller av Rolex Submariner og Sea-Dweller, hvorav en modell “Sea-Dweller Deepsea “Deep Blue” gjerne omtales som “Sea-Dweller James Cameron”.

I år utvider Rolex med tre nye filmskapere som frontfigurer for sin markedsføring innen film og historiefortelling. De tre, som kommer i tillegg til Cameron, er Martin Scorsese, Kathryn Bigelow og Alejandro G. Iñárritu. At man har valgt nettopp disse fire personene som samarbeidspartnere er neppe tilfeldig, da filmene som er regissert av disse, til sammen kan vise til hele 57 Oscar-statuetter i ulike kategorier.

I filmene kan man se flere forskjellige klokker på personene. James Cameron har en Rolex Submariner, Martin Scorsese en Day-Date 40, mens  Alejandro G. Iñárritu ser ut til å ha en two-tone Sky-Dweller. Kathryn Bigelow ser ut til å både ha en Datejust og en Yacht-Master med Oysterflex.

Du finner mer informasjon om Rolex og deres samarbeid med Oscar-utdelingen på de offsielle sidene!

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.