Rolex med økte krav til forhandlerne?

Vi har allerede skrevet en rekke artikler her på Horae om den nærmest latterlige etterspørselen og lave tilgjengeligheten på stålmodeller fra Rolex. Vi har til og med spekulert i om det kan være stålmangel som er grunnen, men sannheten ligger nok langt nærmere en bevisst markedsstrategi kombinert med produksjonsbegrensninger på urverk. Som et ledd i det som trolig er ment å høyne merket status og presentasjon ytterligere, ser det ut til at også forhandlere nå får stadig økte krav.

Copyright – Rolex.com

Nye krav til forhandlerne handler, så vidt oss bekjent, om at kunden skal oppleve å komme inn i Rolex’ egen veden, uten forstyrrelser utenfra. Det skal være en egen skreddersydd opplevelse hvor egne “shop in shop”-løsninger skal øke merket eksklusivitet og gi kunden en opplevelse av luksus. Allerede har vi sett at Urmaker Bjerke i Oslo har investert mye i slike løsninger for hhv. Rolex og Patek Philippe, noe som trolig sikrer at de beholder merkene også i overskuelig fremtid. Dette er også noe man sikkert har lagt merke til i mange byer verden rundt om man har feriert de siste årene. Tydelige visuelle elementer og tilpasninger av alt fra utstillingsmontre, møblement og innredning.


Den siste tiden har man imidlertid, både i Europa og verden forøvrig, sett en relativt kraftig reduksjon i antallet autoriserte forhandlere. Det er nok mange årsaker til dette, men at de nye kravene til egne avdelinger er langt fra billige for mange forhandlere er ingen hemmelighet. Slike løsninger krever både plass og ofte store ombygninger. Rolex’ selv er delaktig i utforming og produksjon av løsningene, men regningen tilfaller butikkene selv i sin helhet. Dette rammer mange av de mindre forhandlerne hardest, og flere vil nok ha store problemer med både plass og kanskje også finansieringsbiten av slike ombygninger.

Lavere leveringstall?
Disse nye kravene kommer nemlig samtidig som flere norske kilder forteller om sterkt reduserte leveringstall, sammenlignet med tidligere år. Noen antyder så mye som en halvering av leveransene fra fjoråret, samtidig som etterspørselen har eksplodert. Leveransene av sportsmodeller virker å være blant de aller hardest rammede, noe som allerede har ført til nærmest latterlige ventetider på nær sagt alle modellene i seriene Submariner, Daytona, GMT-Master, Sky-Dweller og Sea-Dweller. Med reduserte leveringstall i tankene, må kanskje enkelte gjøre sterke vurderinger om en slik løsning er gjennomførbart rent økonomisk. Å miste Rolex som merke vil nok svi voldsomt, men for enkelte vil det være eneste relle alternativ.

Det er ingenting som tilsier at Rolex produserer færre antall klokker, men sammenhengen mellom et kinesisk/asiatisk og russisk marked i sterk vekst, etter noen år med vanskelige tider, og en rekordhøy etterspørsel verden rundt er nok vanskelig å se bort fra. Flere utenlandske forhandlere jeg har snakket med forteller imidlertid akkurat det samme. Jeg har selv besøkt Rolex-butikker både i USA og Asia, hvorav flere er blant de største i verden. Alle rapporterer om nøyaktig det samme, og når verdens tredje største Rolex-butikk i Singapore forklarer at de hittil har fått ett eneste eksemplar av nye GMT-Master “Pepsi”, da sier det noe om hvilket misforhold det er mellom leveranse og etterspørsel.

Copyright – Rolex.com

Dette kommer samtidig som Rolex selv virker å ha et stort fokus på å bekjempe gråmarkedhandel og strømmen av turister som handler i de skattegunstige landene i verden (herunder Norge). Flere melder om en økt bevissthet fra merket rundt hvem butikkene selger klokker til, alt i et forsøk på å redusere gråmarkedet og den tidvis enorme fortjenesten man ser på de mest populære klokkene. Rolex USA, som riktignok er organisert på en litt annen måte enn det europeiske markedet, har for eksempel gitt klare signaler om at butikkene skal prioritere salg over disk fremfor “fjernsalg”. Her har det også kommet nye krav om at all plast skal fjernes før klokken utleveres, noe som kan se ut til å ha blitt kommunisert også her hjemme.

Avsluttende tanker
Det er i seg selv ganske vanvittig at stålklokker i prisklassen 80-150.000 kroner er umulig å få kjøpt. Men enten man liker det eller ikke er det faktisk det som er tilfellet med en rekke modeller fra Rolex om dagen. Når man samtidig ser de økte krav merket stiller til sine forhandlere, regner jeg det nesten som sikkert at vi i lille Norge vil se en reduksjon fra dagens i alt ni avdelinger. Hvor mange tør jeg ikke spå, men at 1-2 vil forsvinne i løpet av de neste to årene er jeg nærmest overbevisst om. Dessverre. Nå er det forsåvidt ingen sensasjon eller uventet utvikling, for dette har vi tidligere både sett fra andre merker og i andre sammenlignbare bransjer (ex. Omega og tyske premiumbiler).

Samtidig tror jeg ingen av grepene er gjort for å bedre tilgjengeligheten på de mest ettertraktede modellene, men heller for å styrke den allerede massive markedsposisjonen. Rolex selv gir som vanlig ingen kommentar, så vi må understreke at alle momentene i artikkelen blir å regne som en noenlunde kvalifisert gjetning fra oss her i redaksjonen.

Mer info om Rolex på de offisielle hjemmesidene!

Grunnlegger og redaktør av Horae.no! Lidenskapelig interessert i armbåndsur og håndverket som ligger bak produksjonen av disse. Skriver nyheter, omtaler og kommer med sine meninger og innspill med hovedfokus på det norske klokkemiljøet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.