Onsdag 17. oktober åpnet utstillingen «Patek Philippe Perpetual Calendars» i lokalene til Urmaker Bjerke, Karl Johans gate. Vi fikk tatt en aldri så liten titt og de som valgte å ta turen de fire dagene utstillingen varte, kunne vente seg en mengde godbiter, herunder årets nyheter!
Hovedtemaet for denne utstillingen var, som navnet avslører, «Perpetual Calendars» eller såkalte «evighetskalendere» på norsk. I manges øyne er nok dette den komplikasjonen som kanskje står øverst på den horologiske ønskelisten, med sin evne til å ta høyde for både varierende lengde på alle måneder, inkludert februar og skuddår. Men utstillingen bestod av langt mer enn modeller med evighetskalender, for her hadde Patek Philippe tatt med seg store deler av kolleksjonen, herunder årets nyheter. Dette ga en unik mulighet i å få sett og tatt på klokker som normalt har ventelister på et nesten absurd nivå. Blant nyhetene som vistes frem var også klokken som for mange er den kanskje ultimate «grail», i form av helt nye Patek Philippe Nautilus 5740 med evighetskalender, som vi tidligere har omtalt her på Horae.
Under vårt besøk på pressetreffet tidlig i uken ble vi tatt godt imot, blant annet av Halvor Bjerke selv, og to representanter fra Patek Philippe. Og Bjerke var naturlig nok stolt over hva de har klart å få til i samarbeid med merket. Som eneste forhandler i Norge er lokalene til Urmaker Bjerke en naturlig arena for utstillingen, og har en relativt nyåpnet dedikert avdeling for nettopp Patek Philippe i sine lokaler i Karl Johans Gate. Utstillingen var imidlertid i kjellerlokalene, hvor montre og klokker tok opp brorparten av arealet disse dagene.
Patek Philippe og Perpetual Calendars
Få (les: ingen) klokkeprodusenter har nok en mer historisk tilknytning til mekaniske klokker med evighetskalender enn nettopp Patek Philippe. Merkets klokker med denne komplikasjonen har blitt, og blir fortsatt, regnet som blant de ypperste i sin klasse. Den rike historien er utvilsomt en faktor rundt dette, og fortsatt er dette blant klokkene som er mest ettertraktet hos mange samlere. Til tross for at klokker med evighetskalender ofte er imponerende komplisert å produsere, bedyrer Halvor Bjerke at funksjonaliteten er såpass enkel at betjening av slike klokker er fullt overkommelig for brukeren selv.
Halvor Bjerke og urmaker Anne-Gaëlle Ruch-Quinet fra Patek Philippe
Med den ettertraktede komplikasjonen er det er derfor ikke vanskelig å forstå at Halvor Bjerke forklarer at kjøpsprosessen kan være litt mer komplisert og tidkrevende enn mange kanskje er vant til ved andre klokkekjøp. For med en i utgangspunktet relativt lav totalproduksjon på rundt 60.000 klokker i året, er det langt færre med en slik komplikasjonen denne utstillingen fokuserer på. Nå har kanskje ikke klokker i denne prisklassen i utgangspunktet det helt store antallet kjøpere, men med en lav produksjon og høy etterspørsel verden over, kan ventetiden være flere år før man får hentet ut drømmeklokken. Til utstillingen hadde Patek Philippe tatt med seg et imponerende antall klokker. Å ha så mye samlet på ett sted er en klokkeopplevelse for entusiaster.
Det norske markedet
Representanten fra Patek Philippe, Laura Ferrai, fortalte at hun hadde et forholdsvis godt kjennskap til det norske markedet og mente at norske klokkekjøpere hadde veldig god oversikt, kunnskap og godt visste hva de ville ha.
På mange områder mente hun nordmenn var som de fleste andre europeiske klokkekjøpere, mens når det kom til eksempelvis blant annet fargesprakende skiver med mange diamanter var dette ur de visste ikke kom til å slå an i Norge. Norge er et bra marked for klokker produsert av Patek Philippe mente Ferrai. – Her finner man flere seriøse samlere av våre klokker!
Kunnskapsnivået hos de ansatte som selger Patek Phillippe, herunder de hos Urmaker Bjerke, skal inneha god kunnskap om merket de selger. For å oppnå dette tilbyr man egne program hvor de blant annet blir gitt ganske omfattende opplæring i Sveits. Dette skal definitivt komme norske kjøpere til gode, og er et opplæringsprogram som Ferrai trekker frem som viktig for Patek Philippe og deres krav til seriøsiteten til eget merke.
På spørsmål om hvordan Patek Philippe forholder seg til internett og sosiale medier, drar hun litt på svaret, før hun forteller at selskapet nok enda er litt usikre på hvordan de skal forholde seg på de (mange) sosiale plattformene som finnes. Merket er for eksempel helt ny på Instagram og er ikke kjent for å være spesielt aktive på sosiale medier som sådan. De har imidlertid fått med seg hvordan andre i sveitsisk klokkeindustri bruker internett som et stadig viktigere medium, med de muligheter til å spre kunnskap og informasjon til svært mange svært raskt. Ferrai var likevel klar på at den digitaliseringen man ser ikke nødvendigvis bare er positiv og at man også er redd for at en for utstrakt bruk kan ha en bakside for eksklusiviteten Patek Philippe ønsker å beholde.
Lav produksjon og høy etterspørsel
I likhet med enkelte andre produsenter, opplever Patek Philippe en vanvittig etterspørsel etter flere av sine modeller. Dette fører både til stengte eller svært lange ventelister, samt videresalg med ti- og hundretusener i påslag på annenhåndsmarkedet. Patek Philippe som produsent har i så henseende et ønske til sine distributører om at de mest ettertraktede modellene skal selges lokalt, og helst til personer butikken har et visst kjennskap til.
Når vi dreier samtalen inn på damemodeller og innovasjon blir Ferrai tydelig engasjert. Den første «Perpetual Calendar» i et armbåndsur kom fra nettopp Patek Philippe i 1925, med et urverk som var basert på en anhengs-dameklokke fra sent 1800-tall forklarer Ferrai. – I dagens marked ser vi også en stadig større bevissthet og interesse fra kvinner selv, og at kvinner kjøper sine egne ur i større grad enn tidligere. Det er ikke lengre slik at kvinners klokker alltid er en gave fra mannen, som gjerne kjøpte en Perpetual Calendar til seg selv og et quartz-ur med diamanter til henne.
Hvordan ser du på en Nautilus og Perpetual Calendar, sammen i en sportsklokke som skal tåle et allsidig hverdagsbruk og en delikat komplikasjon? – Først og fremst mener jeg at en Nautilus Perpetual Calendar har et prisnivå som gjør at dette ikke så ofte er den første klokken noen kjøper seg. En typisk eier av en Nautilus 5740 (årets modell utstyrt med nevnte komplikasjon) i hvitt gull, eier gjerne en annen Nautilus fra før. Dette er sånn sett ikke en innstegsmodell, men et ur som kjøpes av noen som vet hva de vil ha. Når det er sagt er Nautilus, selv i hvitt gull med denne komplikasjonen, en forholdsvis robust klokke.
Avsluttende tanker
Når det gjelder selve utstillingen inneholdt den et betydelig antall klokker, både for menn og kvinner. Her fikk man sett fantastiske kreasjoner og horologiske høydepunkter i fleng fra en av verdens mest anerkjente produsenter. Nyhetene fra årets Baselworld var tilstede og fanget nok manges oppmerksomhet litt ekstra. Det at man også kan få muligheten til å ikke bare se, men også prøve modellene på hånden er et stort pluss og noe vi vet mange satte stor pris på. Det er bare å ønske seg flere slike arrangementer fra ulike produsenter i tiden fremover!
Medgrunnlegger og fast skribent på Horae.no. Har stor interesse for både natur, fotografering og klokker. Gjerne alt på en gang! For Rune er historien bak et merke og dets urverk viktig og Rune vil formidle noe av sin fascinasjon på Horae.no.
Unik mulighet til å se og sammenligne mange modeller som man ikke finner samlet ellers, og som har lang bestillingstid.