fbpx

Breitling fortsetter å fornye – Møt «Premier»-kolleksjonen

Hva en hardbarka Breitling-samler tenker om prosessen som ble satt i gang da Georges Kern overtok sjeffstolen hos Breitling er ikke lett å si, men at arbeidet med å strømlinjeforme og fornye selskapet fortsetter med uforminsket styrke er helt på det rene. Nå er en håndfull nye modeller lansert i selskapets «Premier»-kolleksjon!

I mars i år, rett i forkant av Baselworld, fikk nok enkelte av de allerede nevnte samlerne antydning til gåsehud på ryggen. En ny ledelse med nye tanker og en uttalt kursendring for merket, gjorde mange både spente og usikre på fremtiden. Og som nærmest første prosjekt kom altså det som ingen på forhånd trodde kunne røres. Breitling hadde kastet seg rundt og gjort endringer i selve signaturkolleksjonen, Navitimer, og det ble presentert en ny familie, Navitimer 8.

I manges øyne er Navitimer selve DNA’et til Breitling. Noe smått hellig som ikke skulle røres. Nå kom det en rekke nye versjon, herunder en Navitimer uten kronograf, og dette kun noen måneder etter at Kern overtok sjefsstolen. Uhørt eller genialt? For de som ikke fikk frysninger på ryggen, hørtes kanskje mer en gryende begeistring?

Annonse

En strømlinjeformet kurs?!
Vi her på Horae har tidligere omtalt noen av disse endringene hvor blant annet den gamle knallgule markedsføringen ble borte, og i dragsuget tok med seg vingelogoen, som ble erstattet av en enkel «B» utformet i løkkeskrift. Inn kom også en egen hashtag: #legendaryfuture, som er med å etablere Breitling enda mer solid også på sosiale medier. Tilbake står man altså med en langt mer klassisk visuell fremtoning som også begynner å vise seg veldig i klokkene som kommer fra merket. Her ønsker man å bruke egen historie for å gjennomføre denne fornyelsen, noe som i mine øyne er det en forholdsvis viktig opplysning.

Historisk inspirasjon fra Breitling..

Til tross for omfattende endringer både med tanke på strategi, utseende på markedsføring og ikke minst både nye og fornyede klokker, endrer man altså ved å bringe egen glemt historie frem i lyset. Man skal altså utnytte Breitlings historiske signifikante oppnåelser, for eksempel verdens første armbåndsur med kronograf i verdensrommet, for å inspirere nye lanseringer. Breitling gjennomfører altså en total «makeover» som omfatter hele strukturen i ledelsesapparatet, markedsføring, via butikker og ned til de ferdige produktene.

Strømlinjeformingen innebærer i følge Kern at klokkene nå deles inn i fire hovedkategorier; land, sjø, luft og profesjonell. Noe av ideen har nok vært å gi Breitling flere ben å stå på enn kun knytninger til kronografer og luftfart og hver av disse fire segmentene har fått sine egne «squad members» i form av ambassadører.

For meg innebærer alle endringene et viktig poeng ved at Breitling i stor grad går bort fra de store (les; i mine øyne enorme) klokkene, gjerne med kronograf og i polert stål. Bort med 90-tallets «mursteiner» og inn med klokker i mer tidsriktige størrelser både hva gjelder diameter og høyde. Alt med en baktanke og målsetning som synes klar; å gjøre et stort selskap enda større.

Nyheter i Premier kolleksjonen!
Også navnet Premier er et resultat av Breitlings søken etter inspirasjon fra sin egen historie. Det er kanskje unødvendig å nevne, men Premier er hittil siste tilskudd til Breitlings fornyelse under Georges Kern.

Et utvalg av nyhetene i Premier-kolleksjonen!

Dette navnet har vært lenge borte, men er et godt eksempel på hvordan man nå bruker historiske navn til å trylle frem nye modeller, som står seg godt i et nytt konsept uten å forlate eget DNA. I følge egne nettsider er Premier-klokkene beregnet på hverdagslig eleganse i et tidløst design og for å plassere disse klokkene i et av de nevnte fire segmentene er vi nå altså på land.

I Premier-kolleksjonen finner vi dessuten en representant fra samarbeidet Breitling har med bilprodusenten Bentley. Et samarbeid de har hatt sammen i 16 år. Personlig er dette en greie jeg aldri har skjønt meg på, men som ifølge Breitling selv har vært svært suksessfullt og som de absolutt ikke har tenkt å slutte med.

Hva kjennetegner så den nye kolleksjonen? Som nevnt skal dette være designmessig enklere og renere klokker enn mange andre fra Breitling. Inspirasjonskilden finner vi i en kolleksjon fra merket som kom ut første gang på 40-tallet og som bar samme navn. Vi skal altså over i noe som nærmer seg en «penklokke» uten at målet nødvendigvis er at den kun skal være det. Fokuset er her på det hverdagslige og elegante.

Kolleksjonen består av fire klokker som omfatter vanlig tidsvisning, day-date og ulike kronografer. Alle fire kommer i tillegg ulike fargevarianter og man finner som nevnt en egen Bentley-utgave i helgrønn blant kronografene. Selv med den noe spesielle fargen er klokken i seg selv langt mer subtil enn tidligere varianter av samarbeidet mellom bilprodusenten og Breitling.

Prismessig starter denne kolleksjonen på ca. 40.000 kroner for rimeligste utgave, og går helt opp på 78.450 kroner for den dyreste. Alle prisene er tilgjengelige på de offisielle nettsidene. Foruten prisen kan man også se ut fra skivene hvilke klokker som er utstyrt med Breitlings eget «in-house» B01 urverk eller ikke. Breitling har utstyrt klokkene med B01 med underskiver i kontrastfarge til hovedskiven, mens kronografer uten eget urverk er ensfargede. Dette er noe vi kjenner igjen fra Navitimer 8. Hele kolleksjonen er godkjent chronometer av COSC.

Størrelsemessig varierer Premier kolleksjonen fra 40 – 42 millimeter i diameter, altså en forholdsvis moderat størrelse til Breitling å være, men likevel veldig i tråd med inspirasjonskilden. Alle modellene har også et hvelvet (domed) safirglass med antirefleksbehandling. Klokkene skal være tilgjengelig hos forhandler allerede nå i oktober, så her er det bare å ta kontakt med lokal AD for å høre om de tar inn nettopp din favoritt.

Hele den nye kolleksjonen (med norske priser) finner du på Breitling sine nettsider!

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.