Breitling forlater Baselworld 2020 – Mens Rolex og Tudor utvider..

I en rykende fersk pressemelding fra Baselworld fremgår det at Breitling ikke vil bli å se på neste års utgave av messen! Tudor og Rolex på den andre siden, utvider sine lokaliteter..

Neste år skal Breitling fokusere på sine egne “roadshows” og “summits” for å lansere sine nyheter, fremfor å delta på den årlige Baselworld-messen i Sveits. Hit, til arrangementer verden rundt, vil de invitere forhandlere, media og samlere. Det er nyheter som ledelsen i Baselworld neppe finner spesielt oppløftende, selv om de i pressemeldingen fokuserer mye på at merket kan velge å returnere året etter. CEO Georges Kern i Breitling forklarer at neste års dato for messen, som har blitt synkronisert med SIHH og flyttet betydelig senere på året, ikke passer inn i Breitlings planer og at man derfor vil kjøre sitt eget opplegg for 2020. Dette til tross for at årets messe var svært vellykket og positiv for Breitling.


Georges Kern uttaler seg også positivt om de endringene som er iverksatt av Baselworlds ledelse på kort tid, og at Breitling derfor på et senere tidspunkt vil ta en endelig avgjørelse på om de vil være tilbake i messehallene i Basel for 2021-utgaven. Trolig vil man evaluere resultatene fra 2020-strategien før man tar en endelig avgjørelse?

Rolex og Tudor utvider
En annen nyhet, som trolig er tatt med i samme pressemelding på bakgrunn av sin positivitet, er at Tudor vil flytte bort fra sin delte stand med Rolex og inn i en helt egen stand i Hall 1.0, samtidig som Rolex overtar Tudors gamle areal. Dette fremheves fra Baselworlds side, naturlig nok, som et bevis på at merkene har stor tro på Baselworlds fremtid og visjon for de kommende årene. Isolert sett er dette neppe noe som utgjør de helt store forandringene, men det er litt fascinerende at de to merkene vil ha enda større “stander” enn tidligere, som allerede har vært av de største på messen. Det er kanskje også et bevis på at Tudor stadig vokser som selskap og spiser markedsandeler fra andre merker?

Tanker
Selv om man i pressemeldingen forsøker å være positiv vet alle som har fulgt med på utviklingen de siste årene at Baselworld er i stadig større problemer. Swatch Group har trukket seg fullstendig ut og virker ikke å returnere med det første, men også en rekke mindre aktører er borte og antallet utstillere ned fra over 2000 for få år siden, til rett over 500 i år. Og med fraværet av giganten Swatch Group var årets messe en litt annen enn tidligere. Det til tross, mange endringer var av det positive slaget for både besøkende, utstillere og presse. At Breitling, som er en relativt stor aktør, nå forsvinner ut dørene kan likevel ikke tolkes annet enn negativt. Så får man nesten håpe, spesielt for Baselworlds del, at den oppgitte årsaken med sene datoer er reell og at de er tilbake til 2021-utgaven.

Rent personlig syns jeg også utviklingen er trist og den vanskeliggjør muligheten til å komme tett på nyhetene for oss som “klokkepresse”. Å få nyheter presentert via e-post og nettsider er vel og bra, men det er umulig å skape seg et ordentlig inntrykk av klokker uten å ha holdt de i hånden eller i det minste sett de fysisk fremfor seg. At selskaper har egne arrangementer gjør det (i det minste erfaringsmessig) mer lukket og vanskelig, da spesielt for oss som ikke er store globale mediaaktører. Så får man bare se hvordan dette fungerer for merkene selv og deres salg, for til syvende og sist er det nok kun det som betyr noe.

Du kan lese hele pressemeldingen her!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.