Rolex med ny Yacht-Master

Vi gjentar oss nesten til det kjedsommelige, og spekulerer rundt hva Rolex vil komme med av nyheter hvert eneste år. En ny Yacht-Master var kanskje ikke helt ventet, men når den først er her er den nok ikke så vanskelig å forstå?

 La oss gå litt over et døgn tilbake – Rolex Passion Report sin Instagram-konto publiserte det som skulle være nyhetene fra verdens største luksusklokkemerke. Personlig tenkte jeg nok at sjansen for at nyhetene skulle lekke var små, og da jeg så bildene av lekkasjene tenkte jeg at dette var tull. Så feil kan man ta. Lekkasjene skulle vise seg, til både min og mange andres overraskelse, å være helt korrekte, og hva Yacht-Master 42 angår gir den langt mer menig i form av størrelse og materialvalg enn jeg tenkte for et døgn siden.


Årets eneste egentlige nyhet? 
Er dette mer eller mindre den eneste skikkelige nyheten fra Rolex i 2019? Tja, kanskje. Om man ser på de andre «nyhetene» som mer eller mindre oppdateringer av allerede eksisterende modeller er vel svaret ja. Satt opp ved siden av de andre klokkene i Yacht-Master-kolleksjonen utført i edelt metall faller den nye ref. 226659 pent inn i rekken. Om jeg ikke nevnte det er altså dagens nyhet utført i hvitt gull og har, som de to andre eksisterende referansene, fått Rolex’ meget behagelige Oysterflex-gummirem.

Ref. 226659 har vokst litt fra de andre, med sine 42 millimeter i diameter. Dette setter den sånn sett på linje med for eksempel Explorer II, som av enkelte kritiseres for at den er for stor. Urverket er kaliber 3235, som selvfølgelig er utviklet av Rolex selv, og tilhører den yngste og mest oppdaterte generasjonen urverk de har i sin portefølje. Dette gir oss samme kraftreserve på 70 timer som vi finner hos blant annet de nye utgavene av GMT-Master II. Bezelen er keramisk og denne er ganske karakteristisk på Yacht-Master, sammenlignet med f.eks. Sea-Dweller og Submariner.

Noe av problemet til Yacht-Master (merk at jeg ikke skriver Yacht-Master II) er at det er en av få sportsklokker fra Rolex som ikke har et “skikkelig” bruksområde. Den mangler derfor kanskje litt identitet, og denne familien er (eller har i det minste vært) en av få man i dag kan få kjøpe uten alt for lang ventetid. Det har selvsagt sammenheng med at utgavene kommer i edelt metall, og som derfor plasserer den prismessig et godt stykke over andre sportsmodeller fra selskapet. Om dette blir en modell som får en utgave i stål i årene som kommer får vi se. Personlig håper jeg streng tatt ikke det, da den etter min mening vil bli for lik både Sea-Dweller og Submariner.

En litt avglemt kundegruppe?
Rolex har ingen historie med å produsere klokker med stor fysisk størrelse. De siste årene har man imidlertid sett at enkelte utgaver på mange måter frir til den kundegruppen som syns tradisjonelle klokker som Submariner blir for smått. Nye Sea-Dweller som hoppet fra 40 til 43 millimeter er et eksempel, og at den ble lansert i en kombinasjon av stål og gull i år er et annet. Nå kommer altså Yacht-Master i en 42 millimeter stor versjon, som også kan appellere til de samme kundene?

Dette uret er uansett en solid nykommer fra Rolex. Om enn kanskje noe kjedelig, både i form av et noe svart-hvitt uttrykk og som nyhet i seg selv. Men likefremt et solid tilskudd som garantert vil selge godt. Liker du Yacht-Master med Oysterflex, og er utstyrt med et håndledd som bærer disse på en god måte, er sjansen for at du liker denne også stor. Prismessig plasserer denne seg som forventet av en klokke fra Rolex i hvitt gull (men da med gummirem og ikke lenke) på 248 650 norske kroner.

Mer informasjon på Rolex sine nettsider!

Fakta
Modell / Referanse: Rolex Yacht-Master – Ref: 226659
Skive:
Sort med hvite markører – Maxi-Dial
Urkasse: 
42 millimeter (diameter) – ? millimeter (høyde) – Hvitt gull – Safirglass (foran) – Vanntett til 100 meter
Urverk:
Rolex 3235 – Automatisk (selvtrekkende) – 28.800 vph – 31 juveler – 70 timer gangreserve
Lenke/reim: 
Oysterflex
Veilende pris: 
248.650 norske kroner

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.