Breitling er viden kjent for sin nære knytning med luftfart, noe som har vært lett å se både på klokkene selv og den visuelle profilen som har vært benyttet i markedsføring. Nå viser Breitling frem et nytt visuelt konsept på sin butikk i Zermatt, og må si at vi liker det vi ser!
Breitlings butikker slik vi er vant til å se de!
Med sine knallgule designelementer er Breitling ofte lett gjenkjennelig om man går innom en autorisert forhandler eller nedover en travel handlegate hvor Breitling er representert. Med klare henvisninger til fly, og da gjerne av den svært raske sorten, er det ingen tvil om at merket har hatt et stort fokus på piloter (og oss som drømmer at vi var det) i sin markedsføring. Med hyppig bruk av bilder av jagerfly og jagerpiloter, gjerne hentet fra sitt eget «Breitling Jet Team» og ambassadør John Travolta, er det ingen overraskelse at man finner mange klokker som med rette kan omtales som pilotklokker i Breitlings kolleksjon.
Breitling Boutique Zermat
På Breitlings profiler på sosiale medier dukket det helt nylig opp bilder fra deres butikk i Zermat. Her ser man en ganske annen visuell profil enn man er vant med fra selskapet. Fargebruken er tonet ned og bruken av mer matte og kanskje til og med vintage-inspirerte farger er gjennomgående. Bruken av deres karakteristiske «B»-logo og den løkkeskrevne varianten av hele navnet er også med på å gi et mer elegant uttrykk?!
Breitling Boutique Zermat
Selv om gulfargen fortsatt er representert er også denne tonet ned og tar nå ikke like mye av oppmerksomheten. Pilot og flytema står fortsatt i fokus, men kanskje ikke på samme måte som tidligere, men mer ved bruken av klassiske og historiske bilder og elementer.
Også utsiden av butikken har fått et litt annet utseende enn man normalt ser. Her bruker man den dype blå fargen, sammen med en gul «B», som sammen gir et ganske drastisk annet uttrykk enn vi har sett før. Personlig gir disse nye elementene en mer eksklusiv innpakning enn man kanskje før har følt har vært tilfelle. Breitling har en svært variert kolleksjon, fra de mest futuristiske klokkene til langt mer klassiske godbiter, og denne nye profilen virker å passe langt bedre med f.eks. Transocean enn Avenger.
Det fremgår ingen steder, som vi har funnet, om Breitling tenker å endre hele sin visuelle profil i tiden fremover, eller om butikken i Zermat er enestående enn så lenge. Det er kanskje nærliggende å tro at merket vil gjøre endringer gradvis og at butikken i Zermat brukes litt som en prøve for å se på mottakelsen blant publikum og entusiaster?
Du finner mer informasjon om butikken i Zermat og Breitling på deres offisielle nettsider!
Alle bilder i artikkelen er Copyright – Breitling!
Grunnlegger og redaktør av Horae.no! Lidenskapelig interessert i armbåndsur og håndverket som ligger bak. Mangeårig klokkeentusiast, samler, jurymedlem i Watchstars og tidligere skribent for flere nettsider i kategorien livsstil og reise. Skriver nyheter, omtaler og kommer med sine meninger og innspill, med hovedfokus på det norske klokkemiljøet.