Intervju: Service, tyveri og landets første Rolex 126660?

I slutten av mai dukket en litt spesiell historie på Klokkeriet på Facebook. Historien inkluderte en Rolex, service i Sveits, et tyveri og det som trolig er landets første helt nye Rolex Sea-Dweller Deepsea ref. 126660. Vi måtte ta en prat med mannen med historien, Tor Opdal.

Tor Opdal / Rolex Sea-Dweller Deepsea


H: Dette var en historie som fanget vår oppmerksomhet. Fortell litt om bakgrunnen!
TO: Vel, historien starter egentlig i 2011 da jeg bestemte meg for å kjøpe en skikkelig klokke. Etter å ha sett litt på Rolex falt valget på deres tøffeste modell, nemlig Rolex Sea-Dweller Deepsea. Etter å ha sett hvordan den “brøytet” seg frem i displayet med sin svært voksne størrelse i både bredde og høyde, var det egentlig ingen tvil om at dette var klokken jeg ønsket meg.

Dengang da var vel prisen rundt 69.000 norske kroner, så og faktisk bruke klokken med en gang var helt uaktuelt. Jeg lot den stå i esken sin i flere uker etter kjøpet, og bare beundret den, før jeg dristet meg til å ha den på armen i en time eller to av gangen. Men med tiden ble det mer og mer en hverdagsklokke som ble med på alt av daglige utfordringer, enten det var på fritiden eller på jobb i Forsvaret. Også på 17. mai ble den stolt benyttet sammen med Hærens gallauniform, og den var også med i festlige lag, gjerne for å “erte” en god kompis som den dag i dag går og sikler på samme klokke. Ofte endte det med at han fikk låne den litt for å kjenne på hvordan en “skikkelig” klokke bærer på armen.

H: Så ble klokken levert til service. Hva skjedde?
TO: For en stund siden snakket jeg med en annen god kamerat, som eier en Rolex Submariner, om at vi burde sende klokkene inn til service. De hadde gjort jobben sin i en årrekke uten å ha fått en skikkelig rens og kontroll, så jeg tok kontakt med en autorisert forhandler for å høre om pris og hvor lang tid dette ville ta. Jeg skal ærlig innrømme at jeg fikk litt bakoversveis da jeg hørte både prisen, samt at klokken måtte sendes til fabrikken i Sveits for service. Dette er som kjent en spesialmodell fra Rolex som tåler dybder opp mot 4000 meter, så det er kanskje forståelig at slikt må gjøres der. Likevel var prisen så høy at det tok et lite år før jeg endelig bestemte meg for at klokken nå skulle sendes.

Jeg tok kontakt med urmaker Håkon Lian i Trondheim og fikk høre litt om rutiner og prosedyrer. Jeg var i utgangspunktet ikke veldig glad for å sende klokken fra meg helt til Sveits, siden den hadde en såpass høy verdi. Det var visstnok gjort noen endringer i forsikringsordningene også, så nå fikk man erstattet en viss prosentandel av klokkens verdi om noe skulle skje under transporten, og jeg var redd jeg ikke ville ha råd til å kjøpe tilsvarende modell om den skulle bli skadet eller borte. Imidlertid kunne forhandleren forsikre meg om at de ofte sendte klokker til Sveits, og at de aldri hadde opplevd problemer knyttet til dette. Dette var verdisendinger som ble nøye overvåket, så dette kom til å gå helt fint. Klokken ble derfor levert og sendt avgårde.

I starten av april begynte jeg å tenke at det nå hadde gått ganske lang tid, og var så vidt begynt å bli litt utålmodig da jeg ble ringt fra urmaker Lian. – Hei, det er fra Håkon Lian.. Lang pause.. Endelig tenkte jeg.. – Jeg har dessverre dårlig nyheter til deg. Her tenker jeg at serviceprisen var mye høyre enn hva de hadde antatt og gitt meg, og jeg tenkte at dette sikkert ville bli en kostnad på 12-15.000 da det hadde gått så lang tid før jeg sendte den inn, men – Nyheten er at… klokken din er forsvunnet hos tollageret i Sveits. Jeg har snakket med de i Sveits, postverket i Norge og Sveits, snakket med Rolex, snakket med den ene og andre, men ingen vet hvor din klokke er. Typisk tenkte jeg. Dette er typisk min flaks når jeg endelig bestemmer meg for noe.

H: En utrolig kjip telefon å få vil jeg tro. Hva ble sagt videre?
TO: Etter en lang og rolig samtale fikk jeg en ganske grundig forklaring fra butikksjefen som hadde forsøkt å samle så mye informasjon som mulig av det som hadde skjedd.  All sporing endte inne på tollageret i Sveits, hvor posen med 3-5 klokker ble borte.

Etter noen dager ringte butikken opp igjen og kunne fortelle at de hadde snakket med Rolex og at denne hendelsen, som aldri har skjedd dem før, gjorde at Rolex hadde bestemt seg for å erstatte klokken min i sin helhet. Ettersom min modell nettopp har gått ut av produksjon, var det bestemt at jeg skulle få den helt nye Deepsea-utgaven (som ble lansert på årets Baselworld) som erstatning istedet. Jeg kunne også få velge klokken med fadingen fra blå til svart (Deepblue), men da jeg er litt usikker på om jeg kom til å trives med det, så jeg valgte den vanlige sorte tallskiven.

Opdals nye Rolex Sea-Dweller Deepsea, ref. 126660

Jeg hadde håpet å få denne levert til 17. mai, slik at det kunne bli niende året på rad med en Rolex Deepsea på armen, men dessverre ble leveringen forsinket, så jeg fikk ikke hentet ut klokken før i slutten av måneden. Det tok altså ca. fire måneder fra min gamle ble sendt på service, til jeg kunne hente ut den helt nye herligheten og endelig få den tilbake på armen.

H: Så tross alt en lykkelig slutt på historien?
TO: Jeg er alt i alt veldig fornøyd med servicen fra både urmaker Håkon Lian og Rolex. Selv om de ikke har noen skyld i at klokken ble stjålet fra tollageret i Sveits, ordner de opp og erstatter med en helt ny klokke. Jeg er stolt over å ha det som trolig er det aller første eksemplaret av denne i Norge. Trolig er det kun et fåtall av disse som er levert ut i hele verden enda, og ventelistene er etter sigende på flere år også på denne. Den nye utgaven er helt nydelig og jeg slapp jo å betale for servicen også 😉

Vi på Horae gratulerer med ny klokke og takker for at Tor Opdal ville dele historien med oss!

Alle bildene i artikkelen er copyright Tor Opdal, med unntak av offisielt bilde fra Rolex!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.