fbpx

Askeland fjerner ventelistene på Rolex!

Det er trolig ingen tema som engasjerer og irriterer mer i det norske klokkemiljøet om dagen enn ventelister og tilgangen på Rolex-modeller i stål. Dette har vi også skrevet om både én og to ganger her på Horae tidligere. Nå velger også Urmaker Askeland å fjerne ventelistene helt!

Det har nesten blitt på grensen til komisk, men årelange ventelister for å få lov til å bruke titusenvis av kroner på en klokke i stål er den nye standarden både i Norge og utlandet.

En etterspørsel som langt overgår leveringstall, med tilhørende annenhåndspriser som er betydelig høyere enn utsalgspris. Som vi skrev i en av våre forrige artikler er nok årsaken svært sammensatt, men at klokkeinteresse og kjøpekraft er på tur oppover er utvilsomt. For det norske markedet har en økt interesse og oppmerksomhet rundt disse modellene resultert i at både de med genuin interesse og de som ønsker å tjene raske kroner har kastet seg på bølgen.

Annonse

For oss som ofte er innom forhandlere i både inn- og utland er situasjonen den samme. Én etter én kommer personene inn for å spørre om stålmodeller fra Rolex. Jeg har selv bevitnet det et utall ganger bare denne sommeren og urmakere vi har snakket med rapporterer om det samme. Enkelte dager gjør vi ingenting annet enn å svare på henvendelser om dette, enten via telefon, e-post eller til personer som kommer innom butikken, sier én av urmakerne vi snakket med for en liten uke siden. Jeg tror nesten det er like kjedelig for oss som for alle de potensielle kundene, sa en annen.


Urmaker Askeland (med sine to filialer i hhv. Stavanger og Kristiansand) har nå, som mange andre, valgt å gå bort fra interesselistene i helhet. Begrunnelsen poster de på sin egen Facebook-side og gjengis her:

De av oss som har fulgt utviklingen til Rolex de seneste årene har bitt oss merke i en økende interesse for de fine mekaniske urene den anerkjente produsenten nennsomt setter til verden. For få år siden sto disse modellene utstilt i vinduene til forhandlere over hele verden, men i dag har situasjonen endret seg dramatisk.

Det er ikke mange år siden disse modellene ble revet bort fra butikken vår umiddelbart etter levering, og vi begynte etterhvert å notere oss navn og telefonnummer på kunder som var interessert i å kjøpe uret neste gang vi fikk det levert. Det siste året har vist seg å være utfordrende, der Rolex opplever en ekstrem etterspørsel etter sportsmodeller i stål og har store problemer med å levere det vi som forhandler ønsker av volum. Interesselistene våre blir lengre, mens leveransene av de populære urene fortsetter å være svært begrenset.

I lys av denne utviklingen har vi dessverre sett oss nødt til å legge disse interesselistene til side.

Dette grunner i to forhold. For det første blir listene våre stadig lengre, noe som fører til frustrasjon for de som ikke får tak i drømmeuret sitt. Dette er noe hverken Rolex eller vi som forhandler av merket ønsker. Vi ser simpelthen ikke lys i tunnelen når det gjelder å komme i mål med å levere ur til alle som ønsker seg dem. For det andre har vi i Askeland Ur og Diamanter spesialisert oss på å være byens urmaker, med det høyeste fokus på å yte førsteklasses kundeservice til de som besøker butikken vår. Dette fører dessverre til at vi ikke har kapasitet til å behandle alle forespørsler vi får fra inn- og utland på en tilfredsstillende måte når det gjelder å skaffe ur vi ikke får leveranser av.

Vi håper på forståelse for situasjonen vi befinner oss i og ønsker de som har spørsmål velkommen til å ringe kommunikasjonsansvarlig hos Askeland Ur og Diamanter, Rasmus, på tlf. 992 74 745 hverdager mellom 10:00 og 16:00.

I kommentarfeltet er meningene mange, noe som kanskje er naturlig, og Askeland bekrefter at dette gjelder butikkene både i Stavanger og Kristiansand.

Om man er en av de som hadde plass på en (eller flere) av listene er nyheten selvsagt både negativ og frustrerende. Mange har kanskje allerede ventet i flere år for å få tak i drømmemodellen og føler at avgjørelsen er en skikkelig skuffelse. Likefullt virker mange å ha forståelse for avgjørelsen, og Askeland er på ingen måte alene, for både Lervik Ur og Urmaker Jørgensen er eksempler på forhandlere som har valgt å gå bort fra bruken av vente-/interesselister.

Avsluttende tanker
Jeg tror svært mange forhandlere er like frustrerte over den manglende tilgjengeligheten som mange av oss kunder. Et aspekt er selvsagt at man ønsker å selge produkter for å skape inntekt, men også det evigvarende «maset» i form av henvendelser må være belastende og tidvis kjedelig og måtte forholde seg til.

Samtidig er det en veldig krevende balansegang for mange forhandlere i disse dager. En balansegang hvor «lojale» kunder fort kan føle seg forbigått og dårlig behandlet. Hvor man risikerer at de som har handlet og støttet butikken i årevis nå plutselig ikke føler seg verdsatt? Skal man ha ventelister krever det imidlertid både ressurser og god organisering for at det skal bli så «korrekt» som mulig. Å innføre et «først til mølla»-prinsipp vil nødvendigvis ikke gjøre det hele mindre belastende, men at butikkene ikke ser noe annen utvei begynner kanskje å bli forståelig?

Urmaker Askeland er kontaktet, men ønsker ikke å uttale seg utover innlegget på deres Facebook-side!

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.