Under vårt besøk i Dresden på slutten av fjoråret, besøkte vi A. Lange & Söhnes første egne butikk som ble åpnet i 2007. Nå, elleve år etter, flyttes butikken til nye større lokaler og med flyttingen introduseres også en helt ny visuell profil for merket!
Siden åpningen av den aller første egeneide butikken i Dresden i 2007, har merket utvidet sitt nettverk av utsalgssteder og butikker betydelig. I dag finner man 20 dedikerte butikker verden rundt, samt i overkant av 200 forskjellige utsalgssteder, med Tidemann i Oslo som eneste norske. Disse har alle vært bygd rundt samme «visuelle lest», med utstrakt bruk av grå trepaneler og en meget klassisk tysk, nesten dunkel stil.
Butikken i Dresden er selskapets kanskje aller viktigste og er å regne som merkets hovedbutikk, all den tid de ikke har noe utsalgssted i Glashütte. Flyttingen til helt nye, men likevel meget klassiskinspirerte Palais City One, er av det korte slaget, men gir butikken langt mer plass enn tidligere.
Når A. Lange & Söhne nå velger å flytte sin flaggskipbutikk til helt nye 176 kvadratmeter store lokaler i Palais City One på Neumarkt, velger man samtidig å fornye de visuelle elementene og butikkens design for å møte fremtiden. Og det er utvilsomt en litt annen opplevelse som ser ut til å møte kundene når butikken åpner den 24. oktober.
We wanted to create a space that reflected the A. Lange & Söhne brand personality down to the very last detail. Together with our architects, we decided on a Bauhaus-influenced approach, combining craftsmanship, a variety of materials and technology in one cohesive whole – just like our watches – Wilhelm Schmid
Sjef for A. Lange & Söhne, Wilhelm Schmid, fremhever at man har forsøkt å designe noe som viser selskapets historie, så vel som ruster det for fremtiden. Her har man hentet inspirasjon fra et utvalg steder, for å skape det selskapet selv mener er en perfekt match til deres DNA. De grå fargene er mer eller mindre byttet ut med mer kobberfargede elementer, som viser til materialbruken i nettopp klokkenes urverk. Borte er det mørke og meget klassiske, til fordel for det som ser ut til å være langt mer moderne og nytenkende. Basert på de foreløpige bildene ser det ut til at man i langt større grad enn tidligere blant annet benytter hvite flater og speil for å skape luft og lys. Borte er også de tunge lysekronene, de fremtredende bokhyllene og den litt mørke atmosfæren. En rekke andre detaljer skal også speile klokkenes form og design, herunder bruk av «anglage» på interiørelementer.
Avsluttende tanker
Nå er det ikke ofte vi omtaler åpninger av nye butikker eller lokaler i utlandet her på Horae, men når merker gjøre store endringer i profilering er det verdt en liten omtale. Dette er noe vi ser fra tid til annen, hvor de store endringene som ble gjort fra Breitling kanskje er de som er friskest i minnet.
Det er alltid (veldig) vanskelig å danne seg et grunnlag av en butikk på noen få bilder, så jeg skal være forsiktig med å dra konklusjoner rundt den nye profilen helt ennå, men personlig er det nesten så jeg savner den ultraklassiske (grå) stilen som merket har hatt til nå. Kall meg gjerne kjedelig, men det har på mange måter skilt dem litt ut fra alle andre og vært med å skape fokus på klokkene fremfor noe. Likevel forstår jeg merkets ønske om fornyelse og modernisering, og kanskje vil jeg endre mening etter å ha besøkt butikken selv? Uansett tror jeg en større butikk og en enda mer sentral plassering vil være positivt for butikken i Dresden!
Mer på nettsidene til A. Lange & Söhne!
Grunnlegger og redaktør av Horae.no! Lidenskapelig interessert i armbåndsur og håndverket som ligger bak. Mangeårig klokkeentusiast, samler, jurymedlem i Watchstars og tidligere skribent for flere nettsider i kategorien livsstil og reise. Skriver nyheter, omtaler og kommer med sine meninger og innspill, med hovedfokus på det norske klokkemiljøet.