Når det gjelder Rolex virker selskapet å være i vinden som aldri før, og den siste tiden har både prisene i bruktmarkedet og reduksjonen av antall norske forhandlere tatt mye fokus her hjemme. Denne gangen er det imidlertid nettsidene deres som har fått en forholdsvis stor «makeover».
Skjermdump – Rolex.com
Sveitsisk klokkeindustri er kjent for å være konservativ, og vi er godt vant til at når Rolex gjør sine endringer er det ofte i form av små og forsiktige detaljer, enten det gjelder klokkekolleksjoner eller som i dette tilfellet, nettsider. Dersom du har besøkt de offisielle nettsidene de siste dagene har du kanskje lagt merke til endringene. Om ikke har det altså for noen dager siden dukket opp en ny og moderne utgave av nettstedet og denne gangen våger jeg å påstå at endringene er av det litt større slaget, og kanskje ikke nødvendigvis så små og forsiktige. Sett med Rolex’ øyne er dette nærmest å regne som en total makeover.
Det er nå litt over et år siden forrige gang Rolex endret nettsidene sine og vi skrev om de ganske små, men synlige endringene. Den gang var den «store nyheten» overgangen fra en statisk forside til en omfattende bruk av film. Dette er nå videreført og ytterligere utviklet, til det merket trolig ønsker skal være en enda bedre brukeropplevelse.
Ny inndeling og ny konfigurator
Hovedinndelingen på forsiden er nå tydeligere enn noen gang, og Rolex har tydelig plassert klokkene i to hovedkategorier, henholdsvis klassiske og profesjonelle. På forsiden har man i tillegg tatt inn en egen «klokkekonfigurator» hvor man kan se ulike muligheter og valg med alle modellene som er tilgjengelig. Oversikten over forhandlere, samt en egen seksjon med historie, milepæler og fundamentet for selskapet, kalt «Discover Rolex».
Skjermdump – Rolex.com
Lengre inn i menyene vil oppbyggingen av siden være mer gjenkjennelig for de fleste som har besøkt sidene før, men det er tydelig at man har valgt å benytte mer bilder (og delvis film) fremfor tekst. Generelt kan man si at bruken av bilder, ofte av svært høy kvalitet og oppløsning, nå er langt mer gjennomgående enn på de gamle nettsidene. Klokkene presenteres alle med økt bruk av «miljøbilder» og detaljer fremheves på en mer omfattende måte enn før. Eksempelvis vil GMT-Master II ha et bakgrunnbilde av en flyplass, som gjenspeiler klokkens historie og mulighet til å vise to tidssoner.
Det har også dukket opp noen nye sorteringsmuligheter, og man kan for eksempel enkelt få frem alle stålklokker, gullklokker osv. Konfigureringen av de ulike modellene er et annet eksempel på hvor brukersnittet er blitt mer interaktivt og levende, hvor man kan velge ulike materialer, farger på bezelring for å finne sin modell. For den drevne kjenneren er dette trolig ikke spesielt aktuelt, men at kunder uten inngående kunnskap om modeller og varianter kan finne dette spennende er nok sannsynlig.
Oppsummeringen denne gangen blir egentlig litt det samme som sist. Oppdateringen av nettsiden øker brukeropplevelsen og gir et mer moderne interaktivt uttrykk. Men til tross for dette forblir klokkene de samme og sportsmodeller i stål virker like vanskelig å få tak i som tidligere…
Du finner de nye nettsidene på Rolex.com!
Medgrunnlegger og fast skribent på Horae.no. Har stor interesse for både natur, fotografering og klokker. Gjerne alt på en gang! For Rune er historien bak et merke og dets urverk viktig og Rune vil formidle noe av sin fascinasjon på Horae.no.