IWC lanserer ny nettside.. Med nettbutikk!

Sveitsiske urmerker har lenge vært svært restriktive med hvilke salgskanaler som har vært godkjent for salg av produktene deres. Salg via nettsider har nærmest vært ikke-eksisterende og det er kun de siste få årene at man har sett at de autoriserte forhandlerne har fått lov å annonsere og selge via sine egne nettsider. Salg fra produsentenes egne sider har imidlertid ikke eksistert, men når IWC (International Watch Company) i dag lanserte sine helt nye sider var det med nettbutikk på kjøpet!

Nå skal vi være raske med å presisere at nettbutikken i første omgang gjelder det amerikanske markedet og at vi her hjemme på berget fortsatt må oppsøke en autorisert forhandler for å kjøpe klokker fra produsenten. Men at et av de store og respekterte merkene nå tyr til muligheten for salg via nettsider er en klar indikasjon på at bransjen kanskje er i endring og at man fremover vil se en annen tilnærming til markedet enn man tradisjonelt har sett? Det at Omega lanserte sin “Speedy Tuesday”-utgave utelukkende via nettet var også ganske revolusjonerende for segmentet selskapet tilhører. Vi skal faktisk ikke langt tilbake før selv det å oppgi priser var uvanlig for de store merkene. Denne trenden er mer eller mindre borte og nå finner man veiledende utsalgspriser hos stort sett alle de seriøse selskapene.

I første omgang er det klokker under $40.000 (i overkant av 335.000 norske kroner) som kan kjøpes direkte via nettsidene, mens dyrer klokker må bestilles via telefon. IWC skriver også at de planlegger å rulle ut nettsiden til et internasjonalt marked i tiden fremover, og vi er spente på om Norge vil være aktuell for dette eller ikke. Pr. nå er det kun Otteren i Stavanger og Bjerke i Bergen og Oslo som fører merket i sitt sortiment.

Annonse

Om netthandel av såpass dyre gjenstander blir en stor suksess gjenstår å se. Jeg tror svært mange setter pris på å prøve disse klokkene på hånden og jeg tror mange av de som bor nærme en forhandler kanskje vil foretrekke å dra innom butikken. For de som bor langt unna en forhandler, kan det nok være en mulighet, men også her vil nok mange foretrekke å forholde seg til en forhandler fremfor nettbutikken? I de landene dette rulles ut, blir fort nettbutikken en konkurrent til de fysiske utsalgsstedene, så vi er spente på utviklingen.

Om man ser på nettsiden forøvrig er det tydelig at IWC har gjort en rekke grep for å modernisere og strømlinjeforme. Produktene presenteres i større grad med grafikk og video fremfor kun bilder og tekst. Nettsidene ser flotte og innbydende ut, spesielt om du har en større skjerm enn en telefon tilgjengelig.

Du finner de nye nettsidene på www.iwc.com!

Grunnlegger og redaktør av Horae.no! Lidenskapelig interessert i armbåndsur og håndverket som ligger bak produksjonen av disse. Skriver nyheter, omtaler og kommer med sine meninger og innspill med hovedfokus på det norske klokkemiljøet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.