For nøyaktig én måned siden kastet jeg et skåblikk på det jeg omtale som «Edle smartklokker» og hva jeg tenker om deres posisjon i dagens og morgendagens marked som luksusprodukter. Når jeg i går kveld fikk et nyhetsbrev fra TAG Heuer om deres nyeste samarbeidsklokke med filmen «The Kingsman», var det liksom som om selskapet hadde lest artikkelen og høynet nivået på «lukseriøst» svada enda et hakk..
Jeg husker filmen «The Kingsman» så vidt. Jeg tror den ble snurret på en lengre flytur jeg hadde til fjerne strøk og den fungerte vel helt greit som tidsfordriv, men gikk raskt rett i den berømte glemmeboka. En film om agenter som riktignok er ulastelig antrukket og opptatt av (svært) tekniske hjelpemidler. Med klassisk britisk stil og humor er filmen, som nå skal bli en serie filmer med nylanseringen «The Kingsman: The Golden Circle», litt sånn James Bond møter Mission Impossible.
Nå skal jeg være den første til å innrømme at jeg ikke (engang) er noen stor fan av den enorme markedsføringen Omega gjør med sin relasjon til James Bond, sist med enda en spesialutgave for å hedre graden hans i marinen), men Bond er i det minste en kultfigur som utvilsomt har en viss status hos flere generasjoner. «Kingsman» er, etter mitt skjønn, ikke i nærheten på noe vis og at TAG Heuer mener at spesialutgaver her er på sin plass får de selv stå for. Det er ikke det at det er uforståelig at klokkeprodusenter sponser eller leverer klokker til filmer, men de virkelige seriøse merkene leverer gjerne standardutgaver fra kolleksjonen, for de er ikoniske nok i seg selv.
Med sin tekniske interesse og høye andel tekniske hjelpemidler, er det kanskje å forvente at agentene utstyrer seg selv med smartklokker fremfor mer klassiske klokker? Det er i allefall helt klart at regissør Matthew Vaughn har tenkt på dette før det nyeste tilskuddet i serien, ettersom de har innledet et samarbeid med TAG Heuer om en spesialutgave av deres Connected Modular 45.
[We] sought a watch that could withstand tough environments, from underwater shots to fight scenes and stunts – Matthew Vaughn
Nå er jeg den første til å skjønne av uttalelsene her handler om markedsføring og samarbeid med sponsoren din, men uttalelsen faller på sin egen urimelighet. Riktignok er klokken utstyrt med en kasse av Titanium som tåler litt juling, men med en dybderating på 5 Bar er det heller tvilsomt at klokken hadde vært førstevalget for noen som trengte å befinne seg under vann. 5 Bar bør du nesten ikke ligge i badekaret med engang. Om du er agent og skal gjennomføre oppdrag er det også her viktig å tenke på at du får ladet opp klokken ca. en gang i døgnet, med mindre du kul vil bruke klumpen med titanium for å slå noen i hodet.
Kommersiell luksus?
TAG Heuer er opptatt av å være «Swiss Avantgarde». De vil leke med de store gutta i klokkeverdenen og har et ekstremt budsjett for markedsføring som de i all hovedsak bruker på svært kommersielle tiltak. Ved introduksjonen av deres første inhouse-urverk, cal. 1887, fikk de liksom en liten «renessanse», selv om denne fikk seg en omtalesprekk da det viste seg at mange av patentene var kjøpt fra japanske Seiko. Uansett skal de ha for at de ikke sover i timen, men følger med på smartklokketrenden som nå utvilsomt er i gang. Likevel er det, etter min mening, ingen kobling mellom å skulle selge raffinerte luksusprodukter på den ene siden, samtidig som du lager en overpriset (og snart utdatert) spesialutgave til en filmserie som ikke på noe måte er ikonisk eller høyt aktet. For her kommer prisen på herligheten og grunnen til at denne artikkelen i det hele tatt publiseres og er såpass ensidig: € 6691. Jess, du leste riktig. Ca. 60.000 norske kroner. 60 laken for en «TAG Heuer Connected Modular 45».
Du får riktignok med en spesialeske, samt en ekstra oransje lærreim. Ja også to «bakgrunner» med «Kingsman» skrevet på «urskiven». Lugsene (hornene på urkassen) er også kledd i roségull med en totalvekt på ca. 8 gram. Det er jo noe. Samtidig skal jeg innrømme at fargevalg på skivene og remmene gjør at klokken har en viss visuell eleganse. Du får imidlertid også en klokke som bærer ganske stort og uelegant, har batteritid på et usselt døgn og som høyst trolig er utdatert selv av enkle smartklokker fra Kina innen to år. Du får også gleden av å se logoen til «Kingsman» på baklokket, noe som for alltid vil minne deg på at denne klokken i seg selv ikke kan symbolisere eller representere noe annet enn et reklameprodukt for en film som ingen lengre husker..
Every spy worth his salt needs a proper watch, and the Kingsman agents are no exception – Mr. Porter
Dinosauren i rommet
Men OK. Det er faktisk reelle muligheter for at jeg har blitt som en del av mine musikkglade venner. De som mener at alt som noen gang har vært streamet mer enn 100 ganger på Spotify er «mainstream» og «kommersielt» og som mener at alt var bedre før. At musikken fra 70-tallet er det eneste som duger, gjerne utgitt på en label ingen verken har hørt om eller sett noe til siden. Jeg har altså blitt dinosauren i rommet her, som sitter og tviholder på mine gamle mekaniske klokker, mens verden raser forbi med smartklokker på hver en arm. Jeg er biljournalisten som nekter å skrive om EL-biler, siden de er forbrenningsmotorens quartz-krise. Det kan hende klokka er det ypperste og kuleste på markedet om dagen og at jeg rett og slett ikke har evne eller vilje til å forstå. Jeg er ganske (les: helt) sikker på at TAG Heuer vet mer om sine kunder enn meg. At de har en klarere og riktigere markedsstrategi enn jeg kan forstå. Og jeg føler meg ganske sikker på at de kommer til å selge disse klokkene sine med god fortjeneste. De selges i første omgang via nettbutikken til «Mr. Porter», men blir nok trolig tilgjengelig andre steder også etterhvert.
Men om du svir av 60 lapper på denne utgaven og noensinne opplever at denne får en reell samlerverdi (eller bruksverdi lengre enn noen få år), skal jeg skrive ut denne artikkelen og spise i meg ordene mine. Om gullprisen går mye opp kan du jo også smelte om roségullet for å dekke tapet om samlerverdien uteblir… Lykke til!
Grunnlegger og redaktør av Horae.no! Lidenskapelig interessert i armbåndsur og håndverket som ligger bak. Mangeårig klokkeentusiast, samler, jurymedlem i Watchstars og tidligere skribent for flere nettsider i kategorien livsstil og reise. Skriver nyheter, omtaler og kommer med sine meninger og innspill, med hovedfokus på det norske klokkemiljøet.