Hands On: TAG Heuer Carrera Nordic Tourbillion

Carrera er utvilsomt blant TAG Heuers viktigste kolleksjoner. Her finner du masse historie innen motorsport og fartsfylte aktiviteter, noe som har banet vei for en utvidelse av familien til å inkludere både klassiske og visuelt langt mer futuristiske varianter. Nå kommer en helt ny limitert utgave for Norden – og da har TAG Heuer valgt sin kanskje aller mest avanserte Carrera for anledningen!

TAG Heuer Carrera Nordic Tourbillion

Jeg tror flere ble tatt litt på senga tilbake i 2016 da TAG Heuer plutselig dro frem en tourbillon fra skjorteermet. En komplikasjon (eller egentlig ikke en komplikasjon per se) som har en litt hellig posisjon, og som selskapet ønsket å vise at kunne passe ikke bare i dressklokker i millionklassen, men i svært moderne sportskronografer til langt lavere (les: fortsatt masse penger) pris. Klokkens lave vekt, COSC-sertifisering og solide gangreserve på 65 timer var andre egenskaper som imponerte. Nå er en spesialutgave for Norden klar, utviklet i samarbeid med Nortime, som er importør av TAG Heuer for disse landene. Under årets Oslo Watch Fair fikk jeg mulighet til å fikle litt med nyheten og danne meg et raskt inntrykk.


I hovedsak er klokken lik sine søsken, men det er gjort noen visuelle endringer for å gjenspeile den nordiske tilknytningen. Produsert i 20 eksemplarer kommer klokken i en matt sort keramisk kasse hvor den spesielle dypblåe fargen går igjen både på bezel, i detaljer på skiven og på den medfølgende remmen. Skivekonstruksjonen er forøvrig lett skjelettert, som vi kjenner litt igjen fra andre utgaver i serien.

Vi har jobbet med tett med TAG Heuer for å utvikle en versjon spesielt tilpasset de nordiske forholdene. Det nordlige klimaet kjennetegnes ved noen helt spesielle egenskaper; havet, lyset, fargene, skumringen. Alt dette er fanget i det nye designet – Morten Fosshaug, markedssjef i Nortime

Remmen opplyses å være i krokodilleskinn og festes rundt håndleddet med en PVD-belagt foldespenne i titan. Trykknapper og krone er også PVD-belagt, men produsert i stål, mens detaljer på den åpne skivekonstruksjonen i hovedsak er rhodiumbelagte med innslag av Super-LumiNova for økt lesbarhet.

Urverk
Utgaven av Heuer 02T er samme variant som står i standardmodellen. For de som har fulgt med i timen husker vi at det rett rundt årsskiftet kom en ny utgave av denne sportstourbillonen – Carrera Calibre Heuer 02T Tourbillon Nanograph – hvor den største nyheten var bruken av karbonkompositt i spiralen. Dette er noe man senere også fikk presentert i de nye Autavia Isograph som kom under årets Baselworld, men som man enda ikke har sett mange av i butikkene. Offisielt oppgis det at masseproduksjonen av den spesielle spiralen skulle vise seg vanskeligere enn forventet, og lansering i markedet av disse klokkene er forskjøvet til første kvartal 2020. Da vil også spiralen være erstattet til en variant uten karbonkompositt og klokkene vil dermed også få en litt lavere pris.

TAG Heuer Carrera Nordic Tourbillion

Utviklingen av denne utgaven startet allerede imidlertid for en god stund tilbake i følge de jeg snakket med hos TAG Heuer, så bruk av karbonkompositt har ikke vært en del av planen og er da heller ikke benyttet. Trolig sitter det samme spiral i denne som i standardvarianten, så vidt meg bekjent produsert av Atokalpa. Klokken leverer altså samme ytelser som nevnt lengre opp, med en nøyaktighet og gangreserve som bør være mer enn tilstrekkelig for de aller fleste. På baksiden (som jeg dessverre ikke har bilder av) finner man safirglass, men en ganske lukket konstruksjon gir ingen stor visuell opplevelse av tourbillonen.

På hånden
Fysiske mål tilsier at dette er en ganske voksen klokke, og det er det også når du får den på armen. Likevel, nær sagt på tross av en diameter på 45 og en høyde på ca. 16 millimeter (?), vil nok mange finne den overraskende behagelig. Dette skyldes i hovedsak vekten, som er behagelig lav på grunn av urkassens og foldespennens materialbruk. Også remmens utforming og måten den skråner nedover fra kassen gjør at den sitter godt rundt mitt ganske normale håndledd.

Fargen er litt vanskelig å beskrive, og med fullt av ulike lyskilder med ulik fargetemperatur i messelokalene virket det som om kamerat mitt nesten bare begynte å gjette til slutt. Men klokken har en ganske dyp blåfarge som endrer litt karakter etter lysforholdene. Enkelte tidlige pressebilder ga også inntrykk av en langt mer “havgrønn” nyanse enn jeg opplevde at klokken har i virkeligheten.

Skiven er utvilsomt innholdsrik, både rent informasjonsmessig og også på grunn av utskjæringer og høydeforskjeller som skaper masse visuelle referansepunkter. Noen vinner i lesbarhetskonkurransen er denne klokken ikke, men det har nok heller ikke vært det viktigste fokuset, og når det er sagt opplevde jeg at tidsvisningen likevel var ganske tydelig. Jeg benyttet ikke kronograffunksjonen nok til å kunne si noe om den spesifikt i den sammenhengen. Tourbillonen er litt mindre i prosentmessig størrelse på skiven enn man ofte ser, men fungerer likevel som et naturlig og fascinerende blikkfang klokken seks.

Raske tanker
Da TAG Heuer lanserte denne klokken var det mange som var litt skeptiske, da i hovedsak på grunn av den lave prisen på en såpass teknisk avansert klokke. De fleste jeg har snakket med virker likevel å ha blitt positivt overrasket over kvaliteten på det TAG Heuer har levert i sin Carrera Tourbillon siden introduksjonen, og noe annet hadde man kanskje strengt tatt ikke ventet fra et såpass stort og seriøst selskap.

Og nettopp tourbilloner har kanskje tradisjonelt vært forbeholdt penklokkene, men her har TAG Heuer tatt den med seg over til sitt modulære, moderne og lett futuristiske uttrykk. Det er kult, annerledes og kanskje ikke for alle, men det viser både teknisk kompetanse og litt mot. At man har laget en nordisk utgave er morsomt for oss her nord, og fargemessig syns jeg den er vellykket og tiltalende. Om man er i gaten for noe litt vågalt og røft, som samtidig har en horologisk karamell gjemt i ermet, bør nok denne være oppe til vurdering.

TAG Heuer Carrera Nordic Tourbillion har fått en norsk veiledende utsalgspris på 189.900,-, og fem av de tyve eksemplarene vil finne veien til norske forhandlere!

Fakta
Modell / Referanse: TAG Heuer Carrera Nordic Tourbillion – Ref: CAR5A98.FC6471 (limitert til 20 eksemplarer)
Skive:
Delvis skjelettert – To underskiver for kronografen
Urkasse: 
45 millimeter (diameter) – 15.97 (?) millimeter (høyde) – Sort keramikk – Keramisk bezel – Safirglass (foran/bak) – Vanntett til 100 meter
Urverk:
Calibre Heuer 02T COSC – Automatisk (selvtrekkende) – Tourbillon – 28.800 vph – 33 juveler – 65 timer gangreserve
Lenke/reim: 
Mørk blå skinnrem av krokodille
Veilende pris: 
189.900 norske kroner

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.