fbpx

TAG Heuer Autavia Isograph Chronometer

I 2017 ble Autavia igjen en del av kolleksjonen til TAG Heuer, med god mottakelse hos både samlere og kjennere. Nå kommer selskapet med en ny Autavia – også denne gangen med et klassisk visuelt utseende, men nå uten kronograf.

Faktisk er det hele syv nye referanser som introduseres nå under Baselworld-messen, for dette er kaanskje en av årets mest omfattende familielanseringer fra TAG Heuer (sammen med Monaco)?! Og her får man en Autavia som kun har tidsvisning og dato, pakket inn i et «gammelt» utseende, men med deler av selskapets nyeste mekaniske teknologi på innsiden, i form av en balansefjær i karbonkompositt. Dette er plassert i det velkjente «Caliber 5» som er TAG Heuers versjon av ETA 2824-2/Sellita SW-200 med 38 timers gangreserve. Denne spesielle materialbruken har vi også tidligere omtalt her på nettsiden, når vi så nærmere på TAG Heuer Carrera Calibre Heuer 02T Tourbillon Nanograph. Isograph-navnet henspeiler nettopp på bruken av karbonkompositt i spiralen, og bruken av dette skal gi en rekke fordeler fremfor andre hyppig benyttede varianter, herunder silisiumvarianter.

Navnet Autavia spiller på AUTomobile og AVIAtion og har en lang historie i (TAG) Heuer. Enkelte vil nok kanskje stusse over at disse nylanseringene beveger seg bort fra kronografversjonen, men det virker som en tydelig strategi fra merket å bygge opp en helt ny kolleksjon klokker under Autavia-paraplyen, trolig på grunn av den gode mottakelsen de har opplevd i markedet? Det er sånn sett naturlig å komme med en enklere versjon, for de kundene som ønsker det visuelle uttrykket man finner i de klassiske klokkene, men som ikke er i markedet for en kronograf.

Annonse

TAG Heuer Autavia Isograph Chronometer
Selv om nylanseringene skiller seg fra historiske referanser, henter de utvilsomt en del inspirasjon fra tidligere modeller. Skivene kommer i flere forskjellige farger, men har alle en dus og ru struktur som mørkner i fargen ut mot ytterkanten. Man benytter store og lettleste arabiske numeraler som bygger ut fra skiven, og disse er både i hvit eller beige utførelse, alt etter modell. Datovinduet er plassert nederst klokken seks, mens logoen (denne gangen med hele TAG Heuer-navnet fremfor bare Heuer) er plassert under klokken tolv. Teksten på skivene indikerer bruken av Isograph og et interessant og positivt element er at alle klokkene er Chronometer-sertifiserte (COSC).

Autavia Isograph kommer i en 42 millimeter stor urkasse med roterende bezelring i keramikk (og én utgave med stålbezel). Markeringer på denne, samt den store (oversized) kronen, er elementer som er hentet fra historiske utgaver. Urkassene er i stål, men utgaver i bronse er også tilgjengelig til en litt høyere pris enn sine søsken. Klokkene leveres på enten forskjellige valg innen skinnrem eller stållenke, samt visstnok muligheter for ulike NATO-remmer. Safirglass på fremsiden, en lukket bakside med rotormotiv og en vannresistanse ned til 100 meter sikrer også at klokken tåler hverdagsbruk.

Tanker..
TAG Heuer forsøker utvilsomt å kapitalisere på den positive mottakelsen av Autavia, samt trenden med litt røffe, nesten militært vintage-inspirerte klokker som man ser i bransjen om dagen. Det er både forståelig og sikkert markedsmessig fornuftig, for med priser fra rundt 30.000 kroner treffer man nok mange som lukter på segmentet luksusklokker. Det vil nok også sette enkelte andre produsenter under litt press, for med karbonkompositt og COSC-sertifisering er det også mekanisk en god klokke man får her, fra en stor og velkjent produsent.

Størrelsen på 42 millimeter virker også å være myntet på de med litt mer ungdommelig smak, og jeg tror nok denne klokken vil finne sin store kundegruppe nettopp hos litt yngre kjøpere? Om stilen er cargobukser eller fløyelsbukser er ikke så viktig, for denne vil nok passe de med en litt røff stil, enten de skal på jobb eller på fest.

Mer på de offisielle nettsidene til TAG Heuer!

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.