Torsdag 19. oktober ble første utgave av Oslo Watch Fair arrangert på Astrup Fearnley Museet på Tjuvholmen. Vi deltok på arrangementet og her er våre tanker rundt det som kan bli starten på en serie klokkemesser i Norge.
Årets messe var altså første utgave av «Oslo Watch Fair» og for anledningen hadde man leid plass i lokalene til Astrup Fearnley Museet som ligger på Tjuvholmen, kun noen steinkast fra Aker Brygge. Blandingen av samtidskunst og klokke(kunst) var nok ikke helt tilfeldig, og lokalene fungerte meget godt som kulisse for de mekaniske mesterverkene. Elementer som kapasitet og sikkerhet har også vært faktorer som har vært tatt med i betraktningene her i følge Halvor Bjerke, som vi fikk en hyggelig prat med.
Halvor Bjerke kunne fortelle at de var veldig spente (og stolte) av årets arrangement. Med totalt 14 ulike merker representert, var det trolig noe å titte på for de aller fleste. Vi skulle gjerne sett at også merker som Cartier og Patek Philippe var å finne, men selskapenes policy gjorde at dette ikke var gjennomførbart. Bjerke kunne fortelle at de opplever en god vekst i salget av klokker til norske kunder, og viste til en oppgang på solide 34% sammenlignet med fjoråret. Også salg til turister fra hele verden gjør at de ser lyst på utviklingen og mulighetene fremover. Bjerke dro frem at man opplever at også kvinner og yngre personer er blant kundegruppene som nå er sterkere representert enn man har sett tidligere.
Torsdag var det totalt tre mulige tidspunkter for besøkende og totalt besøkte et sted mellom 1000 og 1200 mennesker messen. Om vi skal sette fingeren på noe her, må det være at med en tidsramme på 1 1/2 time, var det nok mange som måtte forlate før de egentlig ønsket, for her kunne nok mange brukt time etter time.
Utstillere
Som nevnt var i alt 14 klokkemerker representert på årets Oslo Watch Fair. Alle merkene er å finne i Bjerkes kolleksjon, noe som er naturlig da Bjerke er arrangør. Med sin posisjon som landets desidert største forhandler av luksusklokker er det ikke mange man derfor savner, men vi hadde selvsagt kunnet ønske oss merker som A. Lange & Söhne og Audemars Piguet (ingen AD i Norge) tilstede. Også Blancpain hadde vært morsomt, men logistikkmessige utfordringer gjorde dette umulig for årets messe. Siden messen er norsk hadde det også vært morsomt med noen norske innslag som Bruvik, men disse finnes pr. dags dato ikke i Bjerkes sortiment.
De fleste av utstillerne hadde satt opp en «stand» som egentlig minner mye om det man finner i mange større butikker internasjonalt. Her viser de frem sine særegenheter, gjerne krydret med bilder, møbler og elementer som viser litt av merkets identitet. Alle merkene (med unntak av Rolex) stilte med en rekke klokker, herunder svært sjeldne og spesielle modeller, som man kunne prøve på armen og få sett nærmere på. Rolex hadde valgt å ta med seg egen lille utstilling, «Submariner – The Exhibition», til Oslo, noe mange nok var spente på, men viste ikke frem noe annet fra sin kolleksjon. Merkene var spredt over to etasjer, noe som medførte litt gangavstand mellom etasjene. Det er nok vanskelig (les: umulig) å løse dette på noen annen måte, men en nærmere plassering av merkene nede hadde nok vært fordelaktig.
På merkenes «stander» var det tilgjengelig spisskompetanse på merkene. Dette var både ansatte hos Bjerke selv og svært mange hadde også representanter fra merkenes nasjonale eller internasjonale avdelinger til stede. Dette var lærerikt og svært nyttig for de besøkende, og gjør at man kan få svar på de mer intrikate spørsmålene man måtte brenne inne med. Representantene (og Bjerke) hadde også tatt med seg solide kolleksjoner, herunder svært sjeldne klokker, som gjør at et slikt arrangement virkelig får muligheten til å skinne. Mange av merkene, herunder Omega og Jaeger-LeCoultre, hadde også med seg masse nyheter fra årets SIHH / Baselworld, så her kunne mange for første gang få sett disse på nært hold.
Rolex Submariner – The Exhibition
Vi har tidligere skrevet om Rolex’ egen utstilling som har blitt vist flere steder i verden allerede. Med en interesse for stålmodellene fra Rolex som virker å være høyere enn noen gang, var det nok mange som gledet seg til dette innslaget på årets Oslo Watch Fair.
Rolex har valgt å bygge opp utstillingen med vegger som er formet som lenken på Submariner «Oyster bracelet» som danner en «S-formet» gang med plansjer på hver side. Her kan man lese om Submariners historie, se på interaktive skjermer og også få sett noen av de tilgjengelige modellene av Submariner i glassmontrene.
Utstillingen var nok kanskje mindre enn mange hadde forventet, og informasjonen som står å lese er nok også kjent for de fleste med litt kjennskap til klokken. Her kunne vi også ønsket oss muligheten for å ta klokkene ut for prøving på armen, da forhandlere over hele landet melder om ventetider og lang leveringstid. Det er tydelig at Rolex selv ønsker å fokusere på Submariner i markedsføringen sin, så de som ikke har erfaring med modellene ville nok ønsket en mulighet til å se de helt nært. Alt i alt var Rolex’ utstilling grei nok for de som ønsker å bli kjent med Submariner som modell, men vi hadde ønsket oss så mye mer. Mulighet til å prøve klokker på armen og fått mulighet til å prate Submariner med skikkelige fagfolk fra Rolex hadde gjort det hele til en helt annen totalopplevelse. Inntrykket om at Rolex skuffet virket gjennomgående blant de besøkende.
Urmakerverksted
Innerst i lokalet hadde Urmaker Bjerke satt opp sitt eget lille urmakerverksted. Her stilte hyggelige urmakere opp for alt av spørsmål fra publikum. Muligheten til å få sett litt på de intrikate delene som befinner seg i en mekanisk klokke, gjorde dette til en populær post som høstet mange besøkende. Om ønskelig kunne man også teste egen klokke for å se om den gikk nøyaktig og bestod trykktesten.
Inne i urmakerverkstedet var det også tatt med arbeidsbenk, verktøy og urverk fra en «svunnen tid», noe som viser litt av de historiske røttene til urmakerfaget og gjorde seg fint som kulisse. Gjennom mange timer tok urmakerne seg tid til hyggelig klokkeprat og dette stod igjen som en virkelig godbit på messen.
Avsluttende tanker
Med unntak av «TID-messen» som arrangeres av Protid, har det vært dessverre vært dårlig med klokkemesser her i Norge. Messer som dette gjør det mulig å komme tett på både urmerkene, ekspertene og andre entusiaster på en unik måte. Det å kunne prøve klokkene på armen, kjenne på de og se detaljene med egne øyne er og blir noe helt annet enn å studere bilder. Om man mikser dette med sosiale møter med andre fra nettsteder som forumet på Tidssonen eller Facebook-grupper, blir det fort veldig morsomt.
Halvor Bjerke uttalte før messen at man håpet på en god mottakelse av klokkeentusiastene, slik at dette kunne bli en gjentakende event med en tidsintervall på et par år av gangen. Salgstallet på billettene virker å ha vært svært gode og alle vi fikk snakket med virket å være meget fornøyde med hva Oslo Watch Fair har klart å få til, så vi tror absolutt at messen har en god fremtid. Vi må rett og slett gi honnør til Halvor Bjerke og hans team som har klart å lage en klokkemesse av dette kaliberet her hjemme på berget, og håper at neste Oslo Watch Fair blir en realitet!
Grunnlegger og redaktør av Horae.no! Lidenskapelig interessert i armbåndsur og håndverket som ligger bak. Mangeårig klokkeentusiast, samler, jurymedlem i Watchstars og tidligere skribent for flere nettsider i kategorien livsstil og reise. Skriver nyheter, omtaler og kommer med sine meninger og innspill, med hovedfokus på det norske klokkemiljøet.