Omega skal ha skryt for å stadig pushe grenser for kvalitet og nøyaktighet i sine egenproduserte urverk. Med en helt ny fabrikk og stadig bedre produksjonsmuligheter øker de nå garantien på klokkene sine til 5 år, uavhengig av urverk.
Når man handler mekaniske klokker til både ti- og hundretusener av kroner, har nok de fleste en klar oppfatning om at det man kjøper bør være av høy kvalitet. Til tross for det har bransjestandarden for garanti lenge vært på skarve 2 år, som også er lovpålagt i flere markeder, herunder innad i EU. Enkelte merker har imidlertid gått i bresjen med utvidede garantier på sine klokker, herunder giganten (og storkonkurrenten til nettopp Omega) Rolex med sin økning til 5 år i 2015.
Omega på sin side har over en periode hatt forskjellig garantitid for ulike klokker, basert på urverk. Selskapets urverk med den etterhvert så kjente co-axial-teknologien fikk en økning til 4 år, mens resterende verk beholdt de lovpålagte 2 år. Utviklingen av de helt nye «Master Chronometer»-sertifiserte klokkene, som høyner presisjon og standard ytterligere, viser at Omega pusher grensene for kvalitet og selskapet føler seg nok nå så sikre på egne produkter at man lar garantien gjenspeile dette.
For nå, effektivt fra 2. november og med tilbakevirkende kraft for alle klokker solgt f.o.m. 1. juli, er garantien utvidet til 5 år for alle selskapets klokker. Dette mener jeg på mange måter en forventet utvikling, all den tid Omega er blant verdens aller beste på masseproduserte urverk, samtidig som man må henge med de argeste konkurrentene. Det som er gledelig er at Omega velger å la dette omfatte alle klokker, også de med urverk som er utviklet lenge før de moderne urverkene man nå ser i en stor del av kolleksjonen. Dette gjelder ikke minst Omegas kanskje mest kjente klokke, Speedmaster «Moonwatch», som baserer seg på gamle (men likefullt helt herlige) Lemania-verk.
Our enduring commitment at Omega is to the satisfaction and confidence of our customers. All of our recent advancements, from pioneering technology to the state-of-the-art factory we opened one year ago, have enabled us to introduce this new 5-year warranty, proving that our standards are continually increasing and that our customers can have even more trust in the Omega watch they wear – Raynald Aeschlimann (CEO & President – Omega)
Avsluttende tanker
At Omega øker garantitiden er på alle måter en positiv ting. Her i Norge har man hatt en ytterligere beskyttelse i vår utvidede reklamasjonsrett for produkter kjøpt i landet, men det er på alle måter enklere å få en internasjonal garanti direkte med produsenten av klokken. For selv om de fleste seriøse produsenter legger mye tid og penger i kvalitetskontroll, vil feil forekomme i større eller mindre grad med noen av produktene.
At man forenkler systemet ved å la dette omfatte alle klokker er også (overraskende) bra, all den tid Omega på mange måter nærmest er «tvunget» til å holde fast på historiske verk i kanskje større grad enn noen av sine konkurrenter.
Mer på Omega sine offisielle nettsider!
Grunnlegger og redaktør av Horae.no! Lidenskapelig interessert i armbåndsur og håndverket som ligger bak. Mangeårig klokkeentusiast, samler, jurymedlem i Watchstars og tidligere skribent for flere nettsider i kategorien livsstil og reise. Skriver nyheter, omtaler og kommer med sine meninger og innspill, med hovedfokus på det norske klokkemiljøet.