Nye utgaver av Audemars Piguet Royal Oak Selfwinding!

Litt i skyggen av all viraken som kom da Audemars Piguet (AP) slapp nyheten om den etterhvert ganske utskjelte CODE 11.59, har lanseringen av en ny Royal Oak fått litt mindre oppmerksomhet enn den kanskje fortjener? En av pilarene i Royal Oak familien har blitt ny.. Men har den blitt bedre?

Med graden av underkommunikasjon om denne nyheten fra Audemars Piguet selv (den ble ikke nevnt overhodet på pressekonferansen for eksempel), kunne man raskt tenkt at endringene var så små at de nesten ikke var nyhetsverdig. Men her er jeg ikke enig, for forskjellen fra modellen den erstatter er faktisk ganske store. Faktisk spiller omtalte CODE 11.59 en rolle også her. For ordens skyld, uret vi snakker om er selvsagt den 41 millimeter store Royal Oak Selfwinding som nå kommer med ny referanse: 15500.


Et par dager etter at AP kom med denne nyheten er reaksjonene ikke ensidig positive, selv om negativiteten ikke er i nærheten av den andre nevnte lanseringen. Men når man endrer på en slik modell er det naturlig at det blir reaksjoner. Kanskje ikke så uventet med tanke på at dette er den Royal Oak mange enten bærer stolt allerede eller har mot toppen av ønskelisten.

Royal Oak Selfwining 41 mm- 15500
Gamle referanse 15400 som har vært i salg siden 2012, har med denne lanseringen blitt erstattet av nyheten 15500. Temaet som antakelig vil bli en del diskutert fremover går blant annet på proporsjoner, detaljer og trolig også både pris og tilgjengelighet. Sistnevnte da CEO François-Henry Bennahmias forklarte at tilgjengeligheten på Royal Oak kommer til å bli (enda) litt dårligere en periode fremover, da produksjonen vil konsentreres rundt CODE 11.59 over det neste året eller så.

Kanskje er den aller viktigste endringen kommet på innsiden av uret? Som nevnt skulle CODE 11.59 spille en liten rolle også her og det er nettopp det nyutviklede urverket kaliber 4302 til CODE-kolleksjonen som nå har tatt plass i nye Royal Oak. Dette urverket har tvunget frem en del endringer på viktige deler av uret, herunder den visuelle delen.

På den positive siden øker kraftreserven til forholdsvis respektable 70 timer. Basert på informasjonen vi har virker det også å være solide saker som nå sitter på innsiden, så dette er nok en teknisk oppgradering fra forgjengeren. Siden det nye urverket har andre mål har det imidlertid gjort at selve urkassen er blitt tykkere. Den gamle 15400 var 9,8 millimeter i høyden, mens nye 15500 har havnet på 10,4 millimeter, som med andre ord gir en økning på urkassens tykkelse på 0,6. Kanskje ikke så mye på papiret, men i praksis en merkbar endring.

På skiva har vi fått en del endringer som AP selv har begrunnet med et ønske om  en ren skive med økt lesbarhet, hvor de mest iøynefallende endringene er at datovinduet er flyttet lengre ut til høyre, faktisk så langt ut at timemarkøren klokken 3 er borte. Timemarkørene er også blitt markant bredere. Markeringene for minuttene har nå fått sin egen «ring» på skiva utenfor mønsteret «Grande Tapisserie» som Royal Oak er kjent for og teksten «Automatic» som var printet på skiva på 15400 er borte, samtidig som «Swiss Made» er flyttet helt nederst på skiven.

Prisen på 15400 skal opp ca. 8 %, i følge en AP Boutique (den som er nærmest Oslo). Prisøkning er naturlig nok aldri populært (uten tanke på å dra i gang en investeringsdebatt her), men er kanskje forståelig med tanke på nytt egenutviklet urverk. Tilbakemelding fra samme boutique var for øvrig at de som står på liste og venter på 15400 overføres til 15500. For alle spente som er på liste håper vi at det blir en praksis hos flere.

Bare så det er sagt, så kom det med denne lanseringen, eller oppdateringen om du vil, totalt fem nye referanser. Av disse er tre utgaver i stål, med henholdsvis blå, svart og grå skive, mens to er i rødt gull (rose gold) hvorav en leveres på lenke, mens en kommer med sort skinnrem. Begge utgavene i edelt metall har fått svart skive.

Avsluttende tanker
Man sier ofte at sveitsisk klokkeindustri er en konservativ bransje som er lite åpne for endringer. Det samme kan i mange sammenhenger sies om kundene som kjøper produktene denne konservative industrien produserer Mange av disse er like lite åpne for endringer på deres favoritter, i alle fall til og begynne med.

Stilt opp ved siden av hverandre ser man klart å tydelig hvilke endringer 15500 har fått sammenlignet med forgjengeren. Kanskje har Royal Oak Selfwinding gått fra et litt klassisk utseende til et mer sportslig? Som alltid vil dette være problematisk for noen, og veldig velkomment for andre. Endringene har skapt litt lett murring på SIHH, da ikke alle ser på spesielt de visuelle endringene som utelukkende positive, men reaksjonene virker likevel ikke være så negative at vi tror populariteten til modellen vil få noen merkbar endring. Det er fortsatt, utvilsomt, en Royal Oak.

Mer om kolleksjonen på de offisielle nettsidene til Audemars Piguet!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.