fbpx

SIHH blir Watches & Wonders Geneva

Nye konsepter virker å være det store innen klokkemessenes fremtidsstrategi, noe som kanskje ikke er så rart all den tid de forsøker å unngå “Messenes fall”? Nå er det ærverdige SIHH (Salon International de la Haute Horlogerie) som annonser nye konsepter – og et helt nytt navn!

Watches & Wonders Geneva

Watches & Wonders Geneva. Det er det nye navnet på et av verdens mest prestisjetunge klokkearrangementer, hvor Richemont-gruppen er den største og viktigste aktøren med sine mange luksusmerker. Etter litt tunge tider for både SIHH og storebror Baselworld, har begge gjort til dels store endringer for å forbli relevante og aktuelle, blant annet ved å samkjøre arrangementsdatoene og ja, lansere nye konsepter (hva enn det betyr i mange tilfeller)..

Annonse

Navnet er ikke helt nytt, for de som har fulgt med har sett at man tidligere har arrangert Watches & Wonders i Miami og Hong Kong, som årlige begivenheter for å samle entusiaster og samlere. Og nettopp de sistnevnte gruppene er personene som det virker å bli viktigere og viktigere å nå for mange merker, for en endring i fokuset fra B2B til B2C er tydelig i de nye strategiene fra de aller fleste. Også for W&W trekkes disse frem som viktige, for det klassiske SIHH har utvilsomt vært et lukket og veldig “privat” arrangement, først og fremst myntet på bransjefolk og presse. Litt endringer har vi likevel sett de siste par årene, med bedre tilrettelegging for digitale medier som film, instagram osv, samt mulighet for å besøke messen som betalende besøkende.

 

I den forbindelse lanserer man en egen del av messen i selve Genéve, kalt “In the City”. Om vi forstår pressemeldingen korrekt vil dette være en plass hvor merkene i langt større grad kan henvende seg direkte til publikum og interesserte, mens bransjefolkene i hovedsak (?) ivaretas innenfor veggen på messeområdet Palexpo. Spesielt det unge publikummet trekkes frem som spesielt viktig, nettopp for å vise disse hva ypperste klokkemakeri virkelig er, ikke bare gjennom nettbaserte kanaler. Videre ser man at planen er å utvide Watches & Wonders til å bli et internasjonalt konsept, hvor Genéve markerer den største og viktigste eventen, men at man vil ta med seg produsenter og nyheter flere steder i verden gjennom året.

An original concept to discover and celebrate excellence in watchmaking, Watches & Wonders is a complete ecosystem, designed to grow internationally. Watches & Wonders offers a unique, immersive experience of watchmaking – and more.

Watches & Wonders builds on a year-round programme of education, culture and events with Europe as its starting point. Watches & Wonders Geneva stands out in the calendar as the must-see event, attracting the international watch community and, for the first time, expanding into the city of Geneva for a week-long celebration of watchmaking excellence.

Siste del av navnet “Watches & Wonders” spiller også på tanken om at dette ikke bare skal dreie seg om klokker alene, men være en opplevelse på flere plan. Navnet skal spille på at dette skal være wonder, excellence, openness & discovery, så får vi se hvordan man klarer å gjennomføre dette i praksis, for pressemeldingene er som vanlige fulle av store ord og lite konkret informasjon. Jeg tror likevel at denne strategiendringen kan vise seg helt livsviktig for å beholde sin relevans i en stadig mer digitalisert verden.

Mer om det nye konseptet på nettsidene til Watches & Wonders!

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.