Hands On: Grand Seiko Sport Collection – Spring Drive 20th Anniversary

Helt fra den spede begynnelsen til Grand Seiko har løvesymbolet vært benyttet som logo for å symbolisere styrke og makt. I den helt nyeste sportskolleksjonen fra merket, som markerer de etter hvert så kjente “Spring Drive”-urverkene, benytter man derfor design som henter inspirasjonen fra nettopp løven – med et ganske maskulint resultat.

For å starte med hovedelementet og bursdagsbarnet her først – Spring Drive er et urverk som udiskutabelt har blitt et av de viktigste merkevarene og symbolene for (Seiko og) Grand Seiko. Det spesielle urverket ble først utviklet av Seiko Epson på slutten av 1970-tallet, men ikke annonsert før 1997 og deretter vist frem året etter på nettopp Baselworld. Året etter så man for første gang urverket i bruk i en kommersiell klokke, da i en spesiell og limitert Credor, så årets Baselworld markerer urverkets 20-årsdag, og noe Grand Seiko markerte med en rekke ulike modeller.

Urverket har mange av elementene fra et standard mekanisk urverk, herunder bruken av en hovedfjær, men gangesystemet er erstattet – og på en forenklet måte kan man si at den mekaniske fjæren skaper elektrisk og magnetisk kraft som regulerer tidsvisningen. Gangesystemet “tikker” ikke som vanlige mekaniske urverk, men bremser kraften som slippes fra hovedfjæren og resultatet er en sekundviser som glir sømløst over skiven, fremfor å gjøre mange ørsmå og raske hopp.


Grand Seiko Spring Drive 20th Anniversary
Den nye sportskolleksjonen består av i alt 3 ulike utgaver, hvor én er utført i roségull og limitert til 100 eksemplarer, mens de to andre er i en grålig variant av titan og kommer i 500 eksemplarer hver. Utgavene er litt forskjellige hva angår funksjoner og roségullvarianten og én av titanutgavene er kronografer med GMT-funksjon (Caliber 9R96), mens siste er en enklere variant med kun tid og dato (Caliber 9R15). Begge urverkene er forresten finjustert til å gå innenfor 10 sekunder feil pr. mnd eller 0.5 sekunder pr. dag. Når man tar i betraktning at Grand Seiko sjelden overdriver (og kanskje heller underdriver) egne prestasjoner er det rimelig imponerende.

Grand Seiko fremhever løvens inspirasjon i nær sagt alle elementer av klokken. Dette inkluderer kassens profil som skal hente form fra løvens pote, samt de skråslipte områdene på “hornene” som skal sende tankene til klørne. Ulike finisjeringsmetoder, herunder “Zaratsu”-polering gjør at kassen oppleves som ganske intrikat med sine mange ulike vinkler og kurver. Skiven er kanskje der løveinspirasjonen kommer klarest frem, med tydelige henvisninger til manen. På stålutgaven uten kronograf syns jeg personlig at dette var virkelig godt gjennomført og med å skape en ganske unik skive. Selv om løveinspirasjonen kanskje blir litt voldsomt i markedsføringen, er jeg fristet til å si at man lykkes i å skape en slags gjenkjennelse med mange deler av klokken, i det minste når man er klar over koblingen.

The lion mark was born together with the first Grand Seiko in 1960. It reflected the ambition of the Grand Seiko team to make a watch that was as precise, durable and beautiful as could be and revealed the intensity of their determination. They defined their goal as making the “king of watches”. So it was that the lion mark came to symbolize the inner strength of Grand Seiko and inspire its watchmakers to create the very best timepieces of which they were capable.

Ofte har sportsmodellene fra Grand Seiko et litt eget utseende, sammenlignet med mange andre aktører i bransjen, men med denne kolleksjonen skiller man seg ganske kraftig også fra egne eksisterende familiemedlemmer. Her er det (svært) kraftige visere og timemarkører, og også trykknapper og kasse er ganske “voldsomme”, om enn flott gjennomførte og raffinerte. Også bezelringen i safir gir et helt spesielt utseende. På den ene siden gir det rom til masse vinkler og finisjering som skaper masse lys og liv, mens det på den andre siden blir kanskje i overkant maskulint for noen? Personlig finner jeg nok kronografutgavene, med sine mange underskiver i tillegg til alt dette, som litt for rotete, mens varianten med kun tid og dato er langt mer i min gate. Her får også den spesielle skivestrukturen langt mer luft til å vise seg frem. Ideelt sett hadde jeg kanskje ønsket meg at gangreserveindikatoren også var borte, men..

Urverkene er som nevnt finjusterte utgaver, som symboliseres av at nettopp løvelogoen (utført i 18 karat gull) pryder rotoren på baksiden. Dessverre var utgavene jeg fikk stifte bekjentskap med uten ferdige urverk, så disse fikk jeg ikke studert skikkelig selv, men av erfaring føler jeg meg trygg på at de holder vante høye standard. Begge verkene kommer med 3 dagers gangreserve og skal ha meget høy toleranse mot ytre påkjenninger av alle relevante slag.

Med latterlig tett program fikk jeg nesten ikke tid til å teste disse klokkene på armen, men inntrykket er at de bærer behagelig, litt på tross av den ganske voksne kassestørrelsen på 44.5 millimeter i diameter og en høyde på 16.8/14.3 millimeter. Når det er sagt bærer de mindre enn tallene skulle tilsi. Titanutgavene kommer med matchende lenke, mens roségullvarianten kommer på rød skinnrem med lyse kontrastsømmer. SBGA403 virker å havne rundt 100.000 kroner, mens SBGC231 nok legger seg i området 120.000. Utgaven med kasse i roségull blir (naturlig nok) enda mye dyrere og basert på internasjonal pris ser den ut til å havne i området 375.000 norske kroner.

Avsluttende tanker
Grand Seiko har skaffet seg en svært anseelig fanskare blant nær sagt alle klokkekjennere jeg snakker med. Det er vanskelig å ikke la seg imponere over både finisjeringsteknikker og tekniske prestasjoner fra selskapet, som gang på gang viser at de er en seriøs spiller å regne med. På mange måter koker det ned til personlige preferanser og x-faktor når man skal ta valget, og Grand Seiko treffer nok mange med disse ganske maskuline klokkene (de skal jo tross alt symbolisere rovdyrenes konge).

For mange, meg selv inkludert, er dette ganske nok litt voksne klokker i ren fysisk størrelse, men her må man prøve på armen før man bestemmer seg og de bærer som nevnt mindre enn antatt. Jeg finner utgavene med GMT og kronograf som for rotete etter min smak, mens den enkleste utgaven appellerer langt mer. Her kommer skivestrukturen til sin rett, og den er både spesiell og kul, og opplevd kvalitet på hele klokken fremstod høy (de minuttene jeg fikk fiklet med den).

Med ganske sterkt limiterte opplag vil de nok forsvinne ganske raskt, og det kommer nok ikke mange hit til Norge, men teoretisk sett er de tilgjengelig fra mai!

Mer informasjon på de offisielle nettsidene til Grand Seiko!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.