fbpx

HODINKEE blir autorisert forhandler av 8 urmerker!

I dag annonserte nettstedet HODINKEE at de blir autorisert forhandler av 8 forskjellige urmerker. Og det er ikke hvilke som helst merker de nå har fått en distribusjonsavtale med, for her finner du flere meget anerkjente leverandører. I denne artikkelen finner du litt om våre tanker rundt utviklingen.

Skjerdump – Hodinkee.com

Nå skrives ikke denne artikkelen i utgangspunktet som noen reklame for HODINKEE, ettersom norske importavgifter ofte setter en effektiv stopper for å gjøre gode klokkekjøp fra utlandet. Men det er interessant å se den utviklingen som skjer ved at HODINKEE nå tar skrittet opp og frem til å bli autorisert forhandler av svært seriøse klokkeleverandører.

Annonse

For de (få) klokkeinteresserte som ikke kjenner HODINKEE, kan det nevnes at det amerikanske nettstedet har hatt en enorm utvikling siden oppstarten for snart to håndfulle år siden. De har opparbeidet seg en status, både i USA og resten av verden, som gir de muligheter til å komme med klokkenyheter, reportasjer og innsikt som få andre. Samtidig skal det ikke legges skjul på at de også høster litt kritikk for det noen oppfatter som et vel godt samarbeid med enkelte merker.

Nettstedet har lenge hatt en ganske omfattende webshop for kjøp av alt fra klokkereimer til sjeldne vintageklokker. De har også tidligere solgt en rekke spesialmodeller som har vært samarbeidsprosjekter med kjente klokkeleverandører, herunder deres «TAG Heuer Skipper«. Nå tar de imidlertid et steg opp og blir autorisert forhandler av totalt 8 urmerker, herunder flere de tidligere har samarbeidet med. Blant merkene er det flere meget anerkjente produsenter av kvalitetsklokker.

Som vi ser av oversikten inkluderer deres forhandlerstatus merker som Vacheron Constantin, som av mange regnes som blant de absolutt mest prestisjetunge merkene i verden. Også de andre merkene er kjent for å produsere klokker av høy kvalitet. HODINKEE selv understreker at de kun ønsker å inkludere «de beste» klokkene fra produsentene og ikke hele kolleksjonen.

But again, you’re not going to be seeing every watch from each of these brands’ catalog on here, just the stuff that we really love and think will resonate with you – Benjamin Clymer, CEO HODINKEE

Hvorfor er det interessant?
Som jeg nevnte innledningsvis er ikke dette en artikkel som først og fremst reklamerer for HODINKEE. For oss i Norge vil det sjelden være aktuelt å kjøpe fra en amerikansk netthandel. Samtidig er det interessant siden det viser den ganske drastiske utviklingen vi nå starter å se hva angår salg av høykvalitets klokker via internett.

For kun få år siden var det ganske utenkelig at man kunne kjøpe disse fra autoriserte forhandlere via internett og ikke fysisk butikk. De senere årene har vi likevel sett at mange forhandlere har åpnet sine egne nettbaserte butikker for merkene de fører, i det minste for et utvalg av de. Vi har også sett at Omega valgte å selge en spesialversjon av deres Speedmaster, Speedy Tuesday, utelukkende via internett. Et ganske radikalt grep for en industri som er godt kjent for sin restriktive og tidvis «sære» markedsstrategi. At man nå går enda ett skritt videre, og lar det som i utgangspunktet er en internettside om klokker, dog en meget stor en, bli forhandler er oppsiktsvekkende.

For mange er muligheten til å prøve klokker på armen, studere de og få en følelse av de, viktige elementer før et kjøp. Samtidig har internetthandel eksplodert og mange av merkene ser nok nytten av å kunne ha forhandlere som når ut til de som ikke bor i nærheten av en fysisk butikk, eller som rett og slett foretrekker å handle raskt og enkelt fra iPad’en hjemme i stua. Flere og flere er meget godt oppdaterte på hva de ønsker seg, og trenger vet allerede alt om produktet de ønsker å bestille.

Hvordan denne utviklingen vil påvirke antall forhandlere i fremtiden blir interessant å se. Det er utvilsomt dyrere å drive en fysisk butikk i en kjent handlegate fremfor en nettbutikk, og med veiledende priser som er like vil naturlig nok marginene kunne bli forskjellige. Jeg har kanskje ikke noe tro på at denne utviklingen vil få direkte konsekvenser for det norske markedet eller de norske forhandlerne på kort sikt, men det vil være spennende å se hvilken utvikling man får også her hjemme i årene fremover.

Her finner du HODINKEE’s redaktør Benjamin Clymers pressemelding i forbindelse med utvidelsen!

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.