H. Moser & Cie “Swiss Icons Watch”

H. Moser & Cie kan med rette omtales som et merke som ikke alltid sitter helt stille i den berømte båten. Fjorårets “osteklokke” gikk som en farsott i klokkemedia og årets plan var å introdusere en eget “Swiss Icons Watch” som vi kan si sparker i alle retninger. Men plutselig traff nok noen av sparkene for hardt?

Det er ikke mer enn noen få dager siden H. Moser & Cie lanserte det som trolig hadde vært det absolutt mest kontroversielle uret i deres SIHH 2018-kolleksjon. Klokken, som henter designelementer og inspirasjon fra en rekke av klokkeverdenens storheter, virker å være et ledd i selskapets skråblikk på det de mener er en klokkebransje med feil markedsfokus. Dette kom ganske tydelig frem i en reklamefilm som ble sluppet samtidig med klokken, men som i likhet med klokken nå er fjernet fra alle offisielle kanaler. Hva skjedde?


Swiss Icons Watch
Om vi starter med selve klokken som ble presentert av H. Moser & Cie, vil mange raskt kjenne igjen elementer fra en rekke andre klokkeprodusenter. Her finner du elementer fra Audemars Piguet på urkassen, Rolex i bezelinserten, Panerai med sin ganske særegne kronebeskyttelse og sandwich dial, IWC’s logo (byttet ut med HMC) og Patek Philippe på skiven? Også visere, skruer, lenke, ja kort og godt det aller meste på klokken er nok hentet fra større og langt mer kjente produsenter enn H. Moser & Cie selv. Og selv om klokken er laget for å provosere er (les: var) den utstyrt med et egenprodusert urverk fra H. Moser & Cie, sågar med tourbillon som er synlig fra fremsiden. Klokken var bare produsert i ett eksemplar og skulle vises frem på den kommende SIHH som starter rett over helgen!

I videoen som ble lansert samtidig med klokken, virker H. Moser & Cie å ta et oppgjør med det de mener er en uheldig utvikling i markedsstrategi i klokkeindustrien. Her settes det fokus på mange merkers kanskje overdrevne bruk av både ambassadører, (avdankede) artister, kunstnere og utgaver som hedrer gamle bragder. I videoen ser man også at prisen på klokkene bygger seg gradvis oppover til 90%, hvorpå en faktisk urmaker kommer inn og faktisk produserer klokken for de siste 10. Utvilsomt et spark til hvordan sveitsisk (og kanskje internasjonal) klokkeindustri har styrt produksjon og markedsføring.

Sammen med videoen ble hashtagen #MakeSwissMadeGreatAgain lansert, noe som tydeliggjør hvilke hensikter man har ved lanseringen og kampanjen.

Many brands, even historical ones, create and produce nothing but substitute substance with artificial hype to stay relevant. Reinforcing their efforts with prestigious events and paying ambassadors who have no links to watchmaking; these tactics are just artifice that serve as smoke and mirrors. It’s all about who has the longest history, the most famous celebrity ambassador, or influencer with the most followers. Their efforts are in vain, the essential lies elsewhere: with the product.

We should show our creativity and we should refocus on the product. We need to come back down to earth, roll up our sleeves and create unique ideas. This is the only way that we can make Swiss Made great again – Edouard Meylan, CEO H. Moser & Cie

Videoen, som nå er fjernet, er enda tilgjengelig via YouTube for de som ønsker en titt!

Og like raskt som den dukket opp…
forsvant “Swiss Icons Watch” fra alle selskapets offisielle kanaler. Dette skjedde etter kun et godt døgn etter den først ble introdusert. Samtidig ble en pressemelding lagt ut på H. Moser & Cie’s hjemmesider som lød som følger:

Dear H. Moser friends and others, No one said #MakeSwissMadeGreatAgain would be easy…

You might have noticed that we have stopped our campaign promoting our Swiss Icons Watch. While our objective was to pay tribute to the great founders of our beautiful industry and warn against certain practices of others, the message was unfortunately sometimes misunderstood.

As such, the Swiss Icons Watch will therefore no longer be presented and won’t be sold to raise funds to support education and training of young Swiss Watchmakers.

But fear not, we still have a number of surprises to share with you next week at SIHH.

Yours sincerely,
Edouard Meylan – CEO H. Moser & Cie.

Som CEO Meylan skriver i pressemeldingen, var nok klokken ment som en hyllest til mange, og et spark til noen. Med sine tidligere kreasjoner vet vi at selskapet på ingen måter dilter etter, men ofte provoserer eller gjør litt unike ting med sine klokker. Likevel er det nok ganske sikkert at nettopp denne kreasjonen ble for sterk kost for noen av de “involverte”. Om det er “vennlige” henvendelser eller solide trusler om gigantsøksmål som er grunnen til selskapet trekker klokken skal være uvisst, men borte er den like raskt som den dukket opp.

Uansett hvordan vi snur og vender på det, er nok mange enige at H. Moser & Cie har ett eller flere poenger rundt sitt lille stunt. Samtidig har de, på tross av at klokken måtte trekkes, klart å skaffe seg enormt med omtale i klokkeverdenen, kanskje aller mest av alle før SIHH?

Det kan være god markedsstrategi i det også, for er det noe som er sikkert er det at de fleste vil snakke om denne når dørene åpnes, selv om klokken selv vil glimre med sitt fravær…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.