Hands On: TAG Heuer Carrera Chronograph GMT

Med 55 år siden modellserien Carrera først kom på markedet, valgte TAG Heuer å komme med en rekke nylanseringer under årets Baselworld. Vi har allerede sett på den mest avanserte av de alle, nemlig Carrera “Tête de Vipère” Chronograph Tourbillon Chronometer, men selskapet har også lansert en litt mer tilgjengelig utgave i form av den helt nye Carrera Chronograph GMT.

De som har fulgt Carrera-serien de siste årene vil enkelt dra kjensel på slektskapet i det nyeste familiemedlemmet, med sin særegne kasse og visuelle detaljer. Klokken er første gang TAG Heuer har produsert en klokke med GMT-funksjon på sitt “in-house” Heuer 02-urverk, og bezelringen har fått markeringer og blå og sort farge som henspeiler dette. Selve GMT-viseren er i en sterk rødfarge som gir en økt lesbarhet mot resten av detaljene på fronten. Denne tillater at man kan vise tiden for flere tidssoner samtidig, og er praktisk om man f.eks. er på reise.


Klokken leveres i en 45 millimeter stor urkasse i stål, som festes rundt håndleddet med enten en matchende stållenke eller en sporty gummireim. Den manglende skiven gir innsyn til urverket og deles opp av tre underskiver, også disse med “skeleton”-utførelse, for chronografen (stoppeklokken). Disse er plassert hhv. klokken tre og ni, mens underskiven for sekundviseren er klokken seks. Chronografen styres på kjent måte ved bruk av trykknappene plassert klokken to og fire og TAG Heuer har også lagt inn en nesten skjult datovisning mellom klokken fire og fem. Baksiden av urkassen er utstyrt med safirglass som gir innsyn til urverket og den sorte rotoren som sikrer trekking av gangreserven. Oppgitt vanntetthet på klokken er 100 meter.

På hånden
Under besøket på Baselworld fikk jeg muligheten til å se litt nærmere på denne utgaven av Carrera, da utstyrt med gummireimen og foldespenne. Som forventet er dette en klokke som bygger stort både i diameter og høyde, slik man er kjent med fra de senere års Carrera-utgivelser. På gummireim er likevel klokken overraskende lett å bære og tynger mindre enn jeg kanskje hadde trodd.

Personlig er jeg ingen stor tilhenger av klokken med åpen urskive (skeleton), men både denne utgaven og nevnte “Tête de Vipère” har likevel en viss balanse som gjør lesbarheten bedre enn forventet. Det har vært en tydelig trend fra både TAG Heuer og en del andre merker at man har satset svært hardt på dette segmentet de siste årene, og jeg vet at mange liker å kunne se inn i hjertet på klokken også fra fremsiden. Det gir utvilsomt et veldig ungdommelig og sporty uttrykk, noe jeg også tror er hovedmålgruppen med disse klokkene.

Underskivene, eller omrisset av dem, har ganske tydelige markeringer for avlesning av stoppeklokken. GMT-viseren har høy kontrast mot resten av fargene på klokken og gir en ganske markant kontrast mot det sorte, grå og blå. Datovisningen er nesten usynlig, men leses greit av når man vet hvor man skal se.

Dette er utvilsomt en ganske høylytt klokke på håndleddet. Den kraftige kassen gjør at dette ikke er en klokke som sklir lett under skjorteermen og forsvinner, noe som heller ikke er hensikten fra TAG Heuers side. Samtidig er fargevalgene av en slik karakter at klokken ikke blir vulgær i sitt uttrykk og beholder en del eleganse, nærmest til tross for urkassens størrelse og tilstedeværelse. Dette er en klokke for de som ønsker noe sporty og robust, og som liker at det foregår mye på urskiven. Her får man en ganske komplett pakke med komplikasjoner med både GMT og chronograf, noe som trolig vil passe godt for de som stadig er på farten og som liker at ting skjer i raskt tempo.

Se mer om klokken på TAG Heuers nettsider!

Fakta
Modell / Referanse: TAG Heuer Carrera Chronograph GMT – Ref: CBG2A1Z.BA0658 (lenke) – CBG2A1Z.FT6157 (gummireim)
Urkasse: 45 millimeter (diameter) – Stål – Safirglass (foran/bak) – Vanntett til 100 meter
Urverk: Heuer 02 GMT – Automatisk (selvtrekkende) – 75 timer gangreserve
Lenke/reim: Lenke (stål) eller gummireim – Foldespenne
Veilende pris: Ikke offentliggjort

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.