For kort tid siden lanserte Vacheron Constantin sin nye kampanje «One of not many». Selskapet, kjent som en av de tre store, forsøker å formidle verdier om sitt klokkemakeri og bruker en menneskelig tilknytning for å belyse ekspertisen og håndverket de har med seg etter 260 års eksistens.
Nå er ikke slike kommunikasjonskampanjer ukjente i klokkebransjen, men vi ser at mange selskaper angriper en slik markedsstrategi på litt ulike måter. Blant de mest synlige i media det siste året har vi blant annet Tudors «Born to Dare», samt Breitlings nye «Legendary Future».
Maison for connoisseurs, profoundly attached to human values and enriched by expertise passed on across generations of master watchmakers and artisans – Vacheron Constantin
Vacheron Constantin har gjennom sin «One of not many» valgt å fokusere på den «understated luxury» som merket representerer, gjennom det som må kalles fire ambassadører innen ulike kategorier. Her håper de å få representert sin historie på en måte som er i ånd med merket og deres univers. Vacheron Constantin selv fremhever den menneskelige faktoren som vesentlig i deres virke, herunder den ekspertisen som er gitt videre gjennom generasjoner for å produsere produkter av teknisk høyeste kvalitet, med et estetisk og visuelt særpreg, som samtidig ivaretar tradisjon og innovasjon.
I kampanjen, som med sitt tydelige navn ikke levner tvil om at Vacheron Constantin er blant de aller mest prestisjefylte i bransjen, valgt ambassadører som de mener innehar de viktige egenskapene som kan assosieres med merket. Her har man vektlagt streng disiplin, ydmykhet og en evig streben etter å utvikle seg selv.
Cory Richards & James Bay
De fire personene er musikerne Benjamin Clementine og James Bay, fotograf Cory Richards, samt designer Ora Ito. Personene er valgt for det Vacheron Constantin mener er den nære sammenhengen med deres arbeidsmåte, gjennom håndverk og menneskelig ekspertise, og klokkemakeri. Her har vi to relativt unge musikere, som er ganske spesifikke til sin kategori litt utenfor «mainstream», begge representante for den nye «FiftySix-kolleksjonen». Fotografen Richards som står for den eventyrlystne delen med sitt arbeid for kjente naturpublikasjoner og bestigning av Mount Everest, som symboliseres (passende nok) med bruk av Overseas-kolleksjonen. Designer Ora Ito på sin side representerer «Patrimony»-seriens blanding mellom minimalistiske design og kompleks mekanikk, som samtidig kan ses opp mot hans designarbeid.
Avsluttende tanker
Slike mediekampanjer er alltid vanskelig å måle effekten av. Vacheron Constantin har valgt å alliere seg med fire personer som ikke er «allemannseie» mtp. deres popularitet eller kjendisstatus, trolig helt bevisst for å være tro mot deres egne verdier. Personene vil nok benyttes i reklamekampanjer for merket, men hvorvidt de vil øke salg eller skape interesse blant personer som ellers ikke hadde vurdert Vacheron Constnatin er kanskje mer uvisst? Personlig bryr jeg meg langt mer om klokkene enn hvilke ambassadører merkene velger, men at det er viktig å nå ut til et størst mulig publikum med produktene sine er jo både forståelig og sikkert livsviktig for å forbli aktuell i en stadig tøffere industri.
Les mer om kampanjen på de offisielle nettsidene til Vacheron Constantin!
Grunnlegger og redaktør av Horae.no! Lidenskapelig interessert i armbåndsur og håndverket som ligger bak. Mangeårig klokkeentusiast, samler, jurymedlem i Watchstars og tidligere skribent for flere nettsider i kategorien livsstil og reise. Skriver nyheter, omtaler og kommer med sine meninger og innspill, med hovedfokus på det norske klokkemiljøet.