fbpx

Urmaker Jørgensen stenger dørene!

I november skrev vi en artikkel om at Urmaker Jørgensen mistet sin avtale med Rolex / Tudor, og senere ble det også klart at avtalen med Breitling ikke ville bli fornyet. I dag publiseres nyheten om at hele urmakerforretningen stenger dørene for godt.

Nordlys publiserer i dag en nyhetsartikkel (bak betalingsmur) hvor Trond Jørgensen begrunner stengingen med de store endringene som er i bransjen. Dette er noe vi har fokusert på i flere artikler, da spesielt med fokus på de kravene som Rolex stiller til sine forhandlere, men som vi vet også er gjeldende for flere andre merker i premiumsegmentet. I avisen opplyser innehaverne at «butikken går som en klokke», men at fremtidige investeringer ville kostet mer enn det smakte, og at beslutningen føles som en lettelse. Her kommer det også frem at dette inkluderer både selve butikken, men også kravene til verksted og service.

Urmaker Jørgensen har lenge vært landsdelens mest eksklusive urmakerforretning som forhandler av nevnte merker. Når det ble klart at alle de tre toppmerkene forsvant på kort tid, var det nok flere av oss som lurte på hva veien videre ville bli. Jørgensen måtte nok ta noen viktige valg for å se om det var andre merker som kunne tas inn for å erstatte de tapte, men konklusjonen viser tydelig at tapet av kanskje spesielt Rolex er et massivt slag. Jeg tror at andre merker har vært vurdert, men at man har sett at disse ikke vil være tilstrekkelig for å holde omsetningen på det nivået som er nødvendig, spesielt siden dette ville kreve større investeringer i butikklokalene før man i det hele tatt kunne begynne salget.

Annonse

Omsetningsfall?
I Nordlys virker det som om butikksjefen selv forklarer at omsetningen og lønnsomheten er god og stabil, men det er en forklaring jeg har vanskelig for å tro helt på. Om vi legger til grunn et forsiktig anslag har nok bortfallet av Rolex og Tudor alene ført til en tapt inntjening i størrelsesorden flere hundre tusen i måneden. Det finnes rett og slett ingen andre merker som i nærheten klarer å skape slike salgstall, og jeg tror at man innser at denne trenden vil være umulig å snu. Selv om Urmaker Jørgensen skulle klart å hente inn andre premiummerker, ville man sannsynligvis ikke vært i nærheten av å dekke omsetningstapet. Det viser litt hvilken enorm markedsposisjon Rolex faktisk har.

For Tromsø og landsdelen er det utrolig trist at man mister klokkeforhandlere, og da kanskje spesielt de som har satset på de litt dyrere og mer eksklusive merkene. Å ha en viss nærhet til forhandler tror jeg er viktig for å opprettholde at unge mennesker strømmer til denne «mekaniske galskapen» og ser armbåndsuret for hvilket fantastisk verktøy det er. Jeg tror likevel ikke at trenden vil snu, med en stadig digitalisering og fokus på salg via internett, også fra de store produsentene. Samtidig ser man jo at informasjonen er nærmere enn noen gang, nettopp på grunn av denne digitaliseringen, så kanskje er nærheten viktigere for oss «gamlinger» enn for den gryende generasjonen? Jeg håper i allefall at interessen for mekaniske kvalitetsklokker fortsetter å øke..

2 Replies to “Urmaker Jørgensen stenger dørene!

  1. I’m very happy to read this news. Back in 2016 I wanted to buy Rolex Milgauss while being on vacation in Norway. I’ve contacted Urmaker Jörgensen via telephone and I’ve witnessed most rude and impolite conversation in my life. Below is an email I sent to Urmaker Jörgensen in consequence of that:
    =========================================================
    To whom may concern,

    With regard to the scandalous phone call on September 1 at 11.28 a.m., I declare that the Office of Rolex Regional Director will be informed about this incident today. Rolex, as a brand with traditions, cannot afford to cooperate with distributors who treat their customers with such impertinence and arrogance. As a longstanding and loyal customer of Rolex who is determined to buy a luxury brand watch I will do my utmost to make the company Urmaker Jörgensen face far-reaching consequences, which will prevent similar situations from happening in the future.

    I am aware that the recent drop in Brent oil prices may have an impact on the nervous behaviour of Norwegians, but still, talking in an arrogant way, patronising and hanging up on customers is not the way customers should be treated.
    =========================================================
    Karma won again.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.