Urmaker Jørgensen stenger dørene!

I november skrev vi en artikkel om at Urmaker Jørgensen mistet sin avtale med Rolex / Tudor, og senere ble det også klart at avtalen med Breitling ikke ville bli fornyet. I dag publiseres nyheten om at hele urmakerforretningen stenger dørene for godt.

Nordlys publiserer i dag en nyhetsartikkel (bak betalingsmur) hvor innehaver av butikken, Trond Jørgensen, begrunner stengingen med de store endringene som er i bransjen. Dette er noe vi har fokusert på i flere artikler, da spesielt med fokus på de kravene som Rolex stiller til sine forhandlere, men som vi vet også er gjeldende for flere andre merker i premiumsegmentet. I avisen opplyser innehaverne at “butikken går som en klokke”, men at fremtidige investeringer ville kostet mer enn det smakte, og at beslutningen føles som en lettelse. Her kommer det også frem at dette inkluderer både selve butikken, men også kravene til verksted og service.


Urmaker Jørgensen har lenge vært landsdelens mest eksklusive urmakerforretning som forhandler av nevnte merker. Når det ble klart at alle de tre toppmerkene forsvant på kort tid, var det nok flere av oss som lurte på hva veien videre ville bli. Jørgensen måtte nok ta noen viktige valg for å se om det var andre merker som kunne tas inn for å erstatte de tapte, men konklusjonen viser tydelig at tapet av kanskje spesielt Rolex er et massivt slag. Jeg tror at andre merker har vært vurdert, men at man har sett at disse ikke vil være tilstrekkelig for å holde omsetningen på det nivået som er nødvendig, spesielt siden dette ville kreve større investeringer i butikklokalene før man i det hele tatt kunne begynne salget.

Omsetningsfall?
I Nordlys virker det som om butikksjefen selv forklarer at omsetningen og lønnsomheten er god og stabil, men det er en forklaring jeg har vanskelig for å tro helt på. Om vi legger til grunn et forsiktig anslag har nok bortfallet av Rolex og Tudor alene ført til en tapt inntjening i størrelsesorden flere hundre tusen i måneden. Det finnes rett og slett ingen andre merker som i nærheten klarer å skape slike salgstall, og jeg tror at man innser at denne trenden vil være umulig å snu. Selv om Urmaker Jørgensen skulle klart å hente inn andre premiummerker, ville man sannsynligvis ikke vært i nærheten av å dekke omsetningstapet. Det viser litt hvilken enorm markedsposisjon Rolex faktisk har.

For Tromsø og landsdelen er det utrolig trist at man mister klokkeforhandlere, og da kanskje spesielt de som har satset på de litt dyrere og mer eksklusive merkene. Å ha en viss nærhet til forhandler tror jeg er viktig for å opprettholde at unge mennesker strømmer til denne “mekaniske galskapen” og ser armbåndsuret for hvilket fantastisk verktøy det er. Jeg tror likevel ikke at trenden vil snu, med en stadig digitalisering og fokus på salg via internett, også fra de store produsentene. Samtidig ser man jo at informasjonen er nærmere enn noen gang, nettopp på grunn av denne digitaliseringen, så kanskje er nærheten viktigere for oss “gamlinger” enn for den gryende generasjonen? Jeg håper i allefall at interessen for mekaniske kvalitetsklokker fortsetter å øke..

One Reply to “Urmaker Jørgensen stenger dørene!”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.