TAG Heuer Monaco – 50 år

Det er relativt få klokkeprodusenter forunt å ha en ubestridt ikonisk modell i familien. Ikke bare ikonisk for sitt eget merke eller egen kolleksjon, men for klokkeverdenen som sådan. TAG Heuer har i allefall én slik modell – Monaco, udødeliggjort av Steve McQueen i kultfilmen “Le Mans” fra 1971. En firkantet kronograf som på ingen måte ble godt mottatt av markedet da den ble lansert i 1969, men som nå – 50 år senere, er den historisk kanskje viktigste klokken i TAG Heuers varekatalog?

I 1969, da selskapet fortsatt kun het Heuer, ble den spesielle firkantede kronografen Monaco lansert til en mildt sagt blandet mottakelse. En sportsklokke med firkantet kasse var spesielt i seg selv, ettersom disse var spesielt vanskelige å få vanntette eller robuste nok til å tåle slike aktiviteter de var myntet på. At klokken i tillegg hadde et moderne og nyskapende utseende med sin blå skive og røde kontrastfarger gjorde nok ikke saken enklere. Men Heuer var ingen nykommer i verdenen av sportsklokker og fartsfylte aktiviter. Selskapet hadde levert sportsklokker som Carrera og Autavia i flere år – klokker som var blant pionerene innen både bilsport og i luftfarten.

På innsiden av Monaco tikket Calibre 11 (Chronomatic), som hadde blitt utviklet av HEUER, Breitling og Hamilton (Heuer, Breitling-Leonidas, Dubois-Depraz & Buren). Urverket var nyskapende i seg selv som det første selvtrekkende (automatiske) kronografverket, bygget som en modul i motsetning til Zeniths “El Primero” som ble lansert samme år. Med kronografmodulen på urverket var kronen på Monaco var flyttet over til klokken ni, forskjellig fra den langt mer normale plasseringen klokken tre. Dette ble gjort et poeng av i reklamene, for å underbygge faktum at dette var en kronografklokke man ikke trengte å trekke manuelt.


Nyskapningen trengte oppmerksomhet og omtale, noe man forventet ved å la det bli lansert i en spesiell kreasjon som Monaco tross alt var. Historien vil sågar ha det til at daværende sjef i Heuer, Jack Heuer, ikke likte designet selv, men følte at det var riktig å gi ut noe som skilte seg ut i mengden.

Selv om mottakelsen blant kunder og entusiaster var ganske lunken, ble klokken for alvor et klokkeikon gjennom sin opptreden på håndleddet til Steve McQueen (King of Cool) i filmen “Le Mans” som kom i 1971. Men gjesteopptredenen ga ingen umiddelbar suksess og Monaco fikk ingen bred appell de første årene. McQueens opptreden, med sin sterke lidenskap til motorsport og et sant amerikansk ikon, skulle likevel vise seg å bli den aller viktigste reklameplakaten for Monaco noen tiår senere, da den ble relansert under TAG Heuer-paraplyen – og helt frem til i dag.

Gjennom årenes løp har det vært lansert og produsert en rekke modeller av Monaco, med forskjellige urverk på innsiden, hvor flere utgaver har hatt kronen plassert klokken tre eller på “feil” side i et historisk perspektiv. Gledelig er det derfor å se at man de siste årene har gått tilbake til den opprinnelige plasseringen av kronen, og utgaven som kom i 2015 var nærmest som en tro kopi av originalen å regne. En rekke spesialutgaver og limiterte utgaver har vært lansert og vi har tidligere skrevet om blant annet “Gulf Oil”-varianten som kom på fjorårets Baselworld.

Originalutgaven fra 1969

#Monaco50
TAG Heuer har for alvor fokusert på Monaco igjen de senere årene og man forsøker nok aktivt å appellere til de som har en forkjærlighet til klassisk motorsport og historien rundt modellen. Selskapet har, også med andre modeller, bestemt seg for å skille kolleksjonen mellom de (ofte mye) mer moderne TAG Heuer, og de klassiske modellene som kun bruker Heuer-logoen på skiven. Monaco og Autavia er kanskje de beste eksemplene på dette, og for klassiske klokker virker Heuer-navnet å stå sterkere i entusiastkretser enn det mer moderne.

For å feire jubilanten vil TAG Heuer lansere flere spesialutgaver utover året, som vil bli presentert under egne arrangementer som vil finne sted både i USA, Europa og Asia. Det vil i tillegg bli gitt ut en egen bok “Paradoxical Superstar” som skal dokumentere klokkens historie og som vil være tilgjengelig for kjøp fra mai. Kampanjen i sosiale medier går under hashtaggen #Monaco50, og vi regner med at selskapet vil feire modellen ganske omfattende. Kanskje får vi allerede se de første modellene nå når Baselworld åpner dørene om noen få uker?

Gratulerer..
Spesialutgaver kan være både av det vellykkede og mindre vellykkede slaget. Det skal bli spennende å se hva (TAG) Heuer finner på utover året, og vi håper på noen versjoner som hedrer den ikoniske modellen på en god og ikke overdreven måte. Gulf-versjonen fra i fjor var en klokke jeg personlig fant overraskende positiv og som ble inkludert på vår liste over “Sommerklokka”. Uansett står basemodellen på egne ben – fortsatt som en av de mest spesielle og karakteristiske sportskronografene på markedet. Gratulerer med 50 år!

Mer informasjon på nettsidene til TAG Heuer!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.