Panerai Passport

Firenze. Toscana. Navnene nærmest utstråler nord-italiensk sjarm, arkitektur og kunst. Men byen er også fødestedet til Panerai, og nå har selskapet pusset opp og inkludert et lite museum for alle som tar turen innom det originale verkstedet. Mens du er innom kan du også ta med deg et “Panerai Passport”, som er merkets nyeste forsøk på å engasjere kundene.

Offisiell åpning – Copyright Panerai

Et av de viktigste markedsføringsgrepene de senere årene (for svært mange urmerker) har vært forsøket på å bygge en bro mellom det nåværende og det historiske. Et forsøk på å skille seg ut, skape identitet og en slags troverdighet, i det som nok av mange oppfattes som et stadig tøffere klokkemarked. For Panerai er den originale butikken/verkstedet i Firenze det “hellige stedet” hvor man virkelig løfter frem sine røtter. Det var her i 1860, rett ved Piazza San Giovanni, at Giuseppe Panerai åpnet dørene til det som både var hans verksted og butikk, samt skole for urmakere.


Siden en solid oppussing i 2001 har nettopp de opprinnelige lokalene vært et naturlig horologisk stoppested for personer som besøker byen, og nå i juli gjorde Panerai ytterligere grep for å engasjere kundene sine da de har re-åpnet det de omtaler som sin flaggskipbutikk og inkludert et lite museum. Her er det meningen at de besøkende ikke bare skal se på det historiske, men også få et innblikk i fremtiden til merket. Hovedattraksjonen virker å være Guisseppe Panerais arbeidsbord, komplett med originalt tilbehør og en voksdukke av grunnleggeren selv.

Offisiell åpning – Copyright Panerai

Både butikken og museet fokuserer ganske mye på verdenen under vann, noe som er naturlig om man studerer merkets historie med nettopp dykkerklokker siden første ordre fra Royal Navy i 1936. Her har man visstnok også valgt å dele opp vitrineskapene etter de forskjellige familiene i Panerais kolleksjon – Radiomir, Luminor, Luminor Due og Submersible.

We have not changed anything. It was enough to remove the patina of the decades. Beauty that was once obscured now shines in all its originality – Alvaro Maggini, Creative Director Panerai

Panerai Passport
For å engasjere kunder og entusiaster ytterligere har man innført et “reisedokument” i form av Panerai Passport. Dette er utformet som et tradisjonelt pass, men dekorert med Panerai-elementer (herunder skiven til en Luminor ref. 1312) fremfor en nasjons symbol på forsiden. Tanken er at man kan samle stempler i passet ved å besøke tre av de mest “representative” stedene som forbindes med merket, hvor nettopp butikken i Firenze er første stopp.

De to andre stedene er kanskje litt mer utfordrende for de fleste, nemlig fabrikklokalene i Neuchâtel i Sveits og den restaurerte klassiske yachten “S/Y Eilean”. Begge stedene krever forhåndsbooket avtale via e-post for å kunne besøke, men førstnevnte befinner seg i det minste på ett og samme sted til enhver tid. Her har Panerai åpnet en egen besøkslounge som gir deg et lite innblikk i hvordan fabrikken opererer og produserer selskapets klokker, og avtale kan bookes på denne e-postadressen. Skal du på yachten er det direktekommunikasjon med kapteinen som gjelder og hvis adresse du finner på lenken over.

Noen tanker..
Panerai har virkelig fokusert på begrepene «eksklusivitet» og «opplevelse» i markesføringen den siste tiden. Ikke minst på årets SIHH hvor man lanserte flere limiterte (og kostbare) klokker som ga kjøperne unike opplevelser med merkets ambassadører, eksempelvis en arktisk tur med Mike Horn. Dette grepet virker også som en metode for å knytte til seg kunder på en litt utradisjonell måte, og Panerai skal ha for å satse på å skille seg litt ut! Det å kunne gi de mest hardbarka tilhengerne en mulighet for å oppleve noen av de unike tingene med merket er en morsom idé, selv om effekten på salget er høyst uvisst. Jeg vet i alle fall at jeg skal plukke med meg et Panerai Passport neste gang jeg er i Firenze. Så får vi se hvor langt jeg kommer!

Mer på de offisielle nettsidene til Panerai!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.