fbpx

Baselworld 2020+

Etter å ha begravd hodet i sanden i en årrekke var fjoråret kanskje tidenes “wake-up call” for ledelsen av Baselworld. Da Swatch Group forlot tok det ikke lang tid før store deler av ledelsen måtte ta sin hatt og gå, og under årets arrangement vil man forsøke å overbevise oss alle om at fremtiden for messen er lys.

Siden det største sjokket har man relativt raskt tatt en del grep for å forsøke å møte kravene fra både utstillere, presse og besøkende. Nylig kunne man lese her på Horae om at SIHH og Baselworld har valgt å synkronisere sine arrangementer fra 2020, og allerede under årets messe skal mye av kritikkpunktene være bedret. Misnøyen har i hovedsak (og litt forenklet) vært rundt utdaterte konsepter, enorme kostnader, for dårlig tilrettelegging for presse og kunder, samt en manglende vilje til å følge med på det moderne markedet.

I en ny video fra Baselworld, publisert i dag, forsøker man å sette fokus på det som skal bli det “nye” Baselworld. Et nytt fremtidsrettet og revitalisert konsept, med det klingende navnet “Baselworld 2020+”, som skal sikre messens fremtid. Med overskriftene “To shape the future” – “To serve the industry” & “To lead innovation” håper de at man skal se at messen beveger seg i riktig retning. Videoen forøvrig gir oss lite og ingen informasjon om hva som skjuler seg bak de store ordene, men allerede under årets messe vil man vise frem konseptet man ser for seg og som skal rulles ut for fullt i til 2020-utgaven.

Annonse

Videoen gir inntrykk av at moderne teknologi, innovasjon og “unike” opplevelser vil være viktige ingredienser for å nå et nytt og større publikum. Basert på filmen får man nesten et inntrykk av at man ønsker å ta inn langt mer enn bare klokker og juveler fra og med 2020, så det kan bli spennende å se hvilken balansen mellom de ulike tingene er tenkt. Baselworld inviterer alle til å se nærmere på konseptet under årets messe, og vi vil forsøke å danne oss et noenlunde inntrykk i det minste, for våre lesere som måtte være interessert.

Nå er det kanskje slik at det er mange av oss “klokkejournalister” som har mest interesse av hvordan klokkemesser, lanseringer og ulike “eventer” vil arrangeres i fremtiden. For vi må vel erkjenne at den jevne forbruker uansett vil få servert nyhetene via sosiale medier, nyhetsbrev og nettsider, uavhengig om det aktuelle selskapet deltar på Baselworld eller ikke. Som jeg tidligere har skrevet; For oss som liker å kalle oss klokkepresse er messenes potensielle fall en kanskje større bekymring enn for mange sluttbrukere. Å få kommet tett på nærmest alt av nyheter på slike arrangementer er svært positivt for arbeidet som gjøres, og gir ringvirkninger langt utover de to ukene messene varer. Vi håper jo også at de omtaler og tester som gjøres har en verdi, fremfor å kun å forholde seg til en tidvis ensidig markedsføring fra merkene selv.

Mer om Baselworld på de offisielle nettsidene!

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.