fbpx

Baselworld 2020 – “Community District” & gjensyn med Maurice Lacroix

Det er gammelt nytt at Baselworld, verdens aller største klokkemesse, har vært under hardt press de seneste årene. Et av hovedpunktene i kritikken har vært mangelen på evne og/eller vilje til fornyelse, noe den nye ledelsen har forsøkt å adressere både under årets og under planleggingen av kommende utgaver. Nå annonseres et nytt Community District – og etter ett års fravær er også Maurice Lacroix tilbake!

Baselworld 2020 – Community District

I pressemeldingen understreker sjefen selv, Michel Loris-Melikoff, viktigheten av å lytte til behovene til svært mange klokkeprodusenter, enten de stiller ut eller har valgt å forlate. Et av resultatene er et nytt Community District som vil bli lokalisert sentralt i Hall 1.0. Dette er hovedhallen, hvor alle de største merkene er representert, og trolig vil det nye området legges til ledig areal etter at Swatch Group trakk seg ut?

Annonse

Selve området virker å bli utformet som et mer åpent og “urbant” alternativ til de store og lukkede båsene man normalt har hatt. Her blir det trolig lettere for alle (ikke bare de med invitasjon) å komme inn for å se og prøve klokkene på armen og føle på en mer avslappet og moderne atmosfære. Aktuelle båser vil gjerne huse 2-3 forskjellige merker, med store tilpasningsmuligheter.

Første merke til å gripe muligheten til å være med (igjen) er Maurice Lacroix, som for årets utgave heller satset på egne mindre eventer, gjerne rettet mot sluttkjøperen. De vil for 2020-utgaven bli å finne i dette nye området, som trolig langt på vei forsøker å oppnå det samme som nevnte arrangementer utenfor messehallen – med et stort fokus på å nå kjøperne, og ikke bare journalister og forhandlere. Dette virker veldig kjent, sist sett i annonserte endring for SIHH som nå heter Watches & Wonders Geneva.

The new Baselworld team was able to listen to our needs by proposing a concept that respects our marketing and distribution strategy. This international event will be a key milestone in our global roadshow. We were also seduced by the “Community District”. This pavilion, designed by the organisation, is modern and contemporary, in line with our vision of presenting the Maurice Lacroix brand at international watchmaking exhibitions – Stéphane Waser – Managing Director of Maurice Lacroix

Introduksjonen av Community District er et viktig ledd i det Baselworld selv omtaler som en strategiendring for å nå og engasjere flere. Det virker som om man ønsker å komme seg bort fra det nærmest ensidige fokuset på forhandlere og presse, og legge mer til rette for å nå alle besøkende, som nettopp samlere og entusiaster. Uten at det sies direkte har det nok også vært en viktig faktor at kostnadsnivået holdes på et fornuftig nivå for enkelte av merkene, slik at de føler at det gir mening å delta. For mange av de mindre merkene er nok også denne direkte kundekontakten en vesentlig del av markedsføringsstrategien, som understreket av nettopp ansvarlig for merket i Norden, Theo B. B. M’Bow da vi intervjuet han tidligere i sommer. Nå vil Baselworld på mange måter fungere som de eksisterende roadshowene, men med de store rammene og antallet besøkende arrangementet tross alt tilbyr.

Personlig tror jeg en endring mot en mer åpen profil vil gavne alle besøkende og jeg håper at messen lykkes i å “snu skuta” etter store problemer de siste 2-3 årene. Forhåpentligvis vil slike endringer gjøre at Baselworld består, samtidig som man tilpasser seg det moderne markedet.

Mer på de offisielle nettsidene til Baselworld!

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.